Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Absolvovaním predmetu media relations získajú študenti široké znalosti z oblasti práce novinárov a pôsobenia médií. Oboznámia sa so zásadami efektívnej práce s médiami. Pochopia, ako novinári pracujú, ako získavajú informácia a rovnako aj ako ich spracúvajú. Uvedomia si význam médií na formovanie verejnej mienky. Študenti sa na predmete naučia pracovať s jednotlivými nástrojmi media relations tak, aby boli splnené ich komunikačné ciele. Pochopia rozdiely medzi tradičnými a novými médiami na internete. Naučia sa využívať a komunikovať s každým typom médií tak, aby z toho profitovala organizácia, v mene ktorej komunikujú. Študenti si na predmete vyskúšajú písanie tlačovej správy. Naučia sa ako sa pripraviť na komunikáciu s novinárom a ako takú komunikáciu viesť. Spoznajú zásady krízovej komunikácie prostredníctvom médií a možnosti, ktoré takáto krízová komunikácia ponúka. Zároveň získajú prehľad o mediálnej legislatíve, špeciálne o tlačovom zákone a nástrojoch ochrany tak konzumenta médií, ako aj novinára.
Absolventi predmetu dokážu plánovať, viesť a vyhodnocovať komunikáciu s médiami. Pochopia špecifiká rôznych foriem mediálnej komunikácie, ich možnosti aj riziká. Sú schopní napísať kvalitný produkt pre médiá. Komunikáciu s médiami prostredníctvom novinárov dokážu viesť plnohodnotne a efektívne. V prípade krízovej komunikácie budú vnímať nielen jej riziká, ale aj príležitosti, ktorá prinášajú dobre vzťahy s médiami a porozumenie ich práci. Absolventi budú chápať nielen možnosti tradičných, ale aj nových médií a každému typu médií dokážu pripraviť na mieru šité mediálny výstupy.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia uplatniť sa na rôznych pozíciách v oblasti internej a externej komunikácie na úrovni organizácie, ako aj špecializovanej agentúry. Budú pripravení pôsobiť na juniorských pozíciách na komunikačných a PR oddeleniach tak na strane klientov, ako aj špecializovaných PR a komunikačných agentúr. Na predmete získané vedomosti im poskytnú základ na ďalší profesionálny rast, so strednodobou perspektívou pôsobiť na pozícii hovorcu, respektíve PR manažéra, prípadne aj novinára.

Stručná osnova predmetu

Definícia media relations. Novinári a médiá na Slovensku. Mediálne prostredie. Tradičné versus nové médiá. Médiá na internete. Tlačová správa. Tlačová konferencie. Individuálna práca s novinármi. Vnášanie tém. Content marketing a natívna reklama. Písanie tlačovej správy. Ako a kedy organizovať tlačovú konferenciu. Vzťah médií a PR. Práca hovorcu/PR manažéra. Zásady efektívnej komunikácie s novinármi. Príprava na komunikáciu s médiami. Krízová komunikácia v médiách. Mediálna legislatíva. Tlačový zákon.

Odporúčaná literatúra

1. Bednár, Jozef: Media relations. Skriptá. Bratislava. Vydavateľstvo EKONÓM. 2022. ISBN:...........................(v príprave)
2. Tomand, Jan: Jak účinně oslovit média. Brno. Computer Press. 2011. 296s. ISBN: 978-80-251-3457-3
3. Pomerantsev, Peter: This is not Propaganda. London. Faber&Faber Limited. 2019. 270s. ISBN: 978-0-571-33863-4
4. Cassam, Quassim: Konspirační teorie. Praha. Filosofia. 2020. 125s. ISBN: 978-80-7007-653-8
5. Kurtz, Howard: Media Madness. New Jersey. Regnery Publishing. 2018. 288s. ISBN: 978-1-62157-726-3
6. Kuna, Filip a kol.: Obsah, ktorí ľudia milujú. Bratislava. Združenie pre internetovú reklamu IAB Slovakia. 2018. 77s. ISBN: 978-80-570-0271-0

Sylabus predmetu

1. Úvod do media relations. Charakteristicka základných pojmov. Miesto media relations v PR komunikácii. 2. Mediálne prostredie na Slovensku. Vývoj médiá až do súčasnosti. 3. Tradičné versus nové médiá – charakteristika. Systém práce a rozdiely medzi oboma typmi médií. Médiá na internete. 4. Nástroje media relations – rozdelenie. Tlačová správa. Tlačová konferencia. Agenda settings. Advertorials. Natívna reklama. Content marketing. 5. Tlačová správa – charakteristika. Hľadanie tém na tlačovú správu. Písanie tlačovej správy. Komunikácia s novinármi po rozoslaní. Dobré a zlé príklady tlačových správ. Písanie vlastnej tlačovej správy. 6. Tlačová konferencia – charakteristika. Miesto tlačovej konferencie v media relations. Zásady organizovania tlačovej konferencie. 7. Individuálna práca a komunikácia s novinármi – zásady. 8. Médiá vs. PR - popis vzťahu. Tok informácií medzi oboma stranami. Vzájomná spolupráca vs. rivalita. 9. Práca novinára - denný harmonogram. Zber informácií. Práca so zdrojmi, ochrana zdroja. Práca s faktami. Overovanie informácií. 10. Práca hovorcu a PR manažéra - v kontexte media relations. Miesto hovorcu a manažér v štruktúre organizácie. Vzťah hovorca/PR manažéra vs. novinár. Zásady efektívnej komunikácie. 11. Príprava na komunikáciu s novinármi a špeciálne na mediálne vystúpenia. Mediálne tréningy. 12. Krízová komunikácia v médiách. 13. Mediálna legislatíva na Slovensku. Etika v médiách. Regulačné orgány. Tlačový zákon – právo na opravu, právo na odpoveď a právo na dodatočné oznámenie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % aktívna účasť, riešenie praktických úloh, priebežné overovanie vedomostí;
60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celková študijná záťaž: 104 hodín
Účasť na konzultáciách: 12 hodín
Príprava na konzultácie: 12 hodín
Príprava na priebežné overovanie vedomostí: 30 hodín
Príprava na skúšku: 50 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022