Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti absolvovaním predmetu public relations získajú široké znalosti z oblasti vzťahov s verejnosťou, ako jedného z efektívnych a strategických nástrojov reputačného manažmentu. Naučia sa, ktoré sú najdôležitejšie nástroje public relations, nadobudnú vedomosti o plánovaní a procese PR komunikácie, vrátane jeho vyhodnocovania. Oboznámia sa tiež so základným delením PR komunikácie na internú a externú komunikáciu. V rámci externej komunikácie nadobudnú základné vedomosti o nástrojoch v rámci vzťahov s médiami. Získajú prehľad o najdôležitejších nástrojoch a technikách media relations. Získajú vedomosti aj o komunikácii v čase krízy, rovnako o komunikácii v zmysle public affairs a lobingu. Oboznámia sa s prácou PR profesionálov na rôznych pozíciách. Nadobudnú vedomosti o nástrojoch PR komunikácie v online priestore, s dôrazom na špecifiká nových médií – blogy, podcasty, sociálne siete.
Absolventi predmetu public relations budú vedieť plánovať, viesť a vyhodnocovať PR komunikáciu. Pochopia špecifiká rôznych foriem PR komunikácie, ich možnosti aj riziká. Dokážu spracovať brief pre externú PR agentúru. Rovnako dokážu plnohodnotne a efektívne komunikovať s médiami. V prípade krízovej komunikácie budú vnímať nielen jej riziká, ale aj príležitosti. Porozumejú novým trendom v oblasti PR, získajú kompetenciu komunikovať a využívať benefity nových médií v online priestore.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia uplatniť sa na rôznych pozíciách v oblasti internej a externej komunikácie tak na úrovni organizácie, ako aj špecializovanej agentúry. Budú pripravení pôsobiť na juniorských pozíciách na komunikačných a PR oddeleniach tak na strane klientov, ako aj špecializovaných PR a komunikačných agentúr. Na predmete získané vedomosti im poskytnú základ na ďalší profesionálny rast.

Stručná osnova predmetu

Úvod do problematiky vzťahov s verejnosťou. Historické reminiscencie PR. Miesto PR v marketingovom a komunikačnom mixe. Nástroje vzťahov s verejnosťou a ich použitie. PR plán a jeho časti. Interná komunikácia a jej charakteristiky. Vzťahy s médiami v kontexte práce novinára a aj PR komunikátora. Zásady efektívnej komunikácie s médiami. Zásady efektívnej krízovej komunikácie. Práca hovorcu. Práca PR manažéra. Public affairs. Lobbying. Online PR. Špecifiká a nástroje online komunikácie. Nové médiá. Weby. Blogy. Sociálne siete. Podcasty. Miesto PR v štruktúre organizácie. Práca v PR – inhouse, outsourcing. Hodnotenie PR komunikácie.

Odporúčaná literatúra

1. Bednár, Jozef: Public relations. Skriptá. Bratislava. Vydavateľstvo EKONÓM. 2022. ISBN:...........................(v príprave)
2. Bohuněk, Bohulav: P.R.činy. Praha. Vydáno vlastním nákladem. 2019. 287s. ISBN: 978-80-270-6960-6
3. Losekoot, Michelle &Vyhnánková, Eliška: Jak na sítě. Brno. Jan Melvil Publishing. 2019. 325s. ISBN: 978-80-7555-084-2
4. Rusbridger, Alan: News and how to use it (what to believe in a fake news world). Edinburgh. Canongate. 2020. 316s. ISBN: 978-1-83885-161-3
5. Boyes, Carolyn: Communication secrets. London. HarperCollinsPublishers. 2010. 128s. ISBN: 978-0-00-732444-6
6. Krogerus, Mikael & Tschäppeler, Roman: Communication book. Bern. Kein & Aber. 2017. 191s. ISBN: 978-0-241-98228-0
7. Lipmann, Walter: Veřejné mínění. Praha. Portál. 2015. 334s. ISBN: 978-80-262-0939-3

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky. História PR. Definície. 2. Miesto PR v marketingovej komunikácie. Nástroje public relations. Reputačný manažment. 3. Plánovanie v PR. Príprava na PR komunikáciu. PR proces v organizácii. Prípadové štúdie. 4. Interná komunikácia. Miesto a úloha internej komunikácie v komunikácii podniku. Zásady internej komunikácie. Nástroje internej komunikácie. Prípadové štúdie. 5. Vzťahy s médiami. Miesto a úloha media relations v PR komunikácii. Nástroje media relations. Prípadové štúdie. 6. Zásady efektívnej komunikácie s médiami. Hľadanie tém pre médiá. Príprava účinných textov. Prípadové štúdie. 7. Krízová komunikácia. Definícia krízy. Zásady efektívnej krízovej komunikácie. Prípadové štúdie. 8. Práca hovorcu. Práca PR manažéra. Práca krízového manažéra. Prípadové štúdie. 9. Public affairs. Lobbying. Verejná mienka. Prípadové štúdie. 10. Online PR. Špecifiká online PR komunikácie. Content marketing. Natívna reklama. Prípadové štúdie. 11. Nové komunikačné kanály a nové médiá v PR – web, blogy, podcasty, sociálne siete. Nové vs. tradičné médiá. Prípadové štúdie. 12. Miesto PR v štruktúre podniku/organizácie. Outsourcing PR aktivít. Práca PR agentúry. Prípadové štúdie. 13. Hodnotenie PR komunikácie. Efektívna PR kampaň. Kreativita v PR. Prípadové štúdie.

Podmienky na absolvovanie predmetu

40% - semestrálny projekt
60% - písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Celková študijná záťaž: 104 hodín
Účasť na konzultáciách: 12 hodín
Príprava na konzultácie: 12 hodín
Príprava na priebežné overovanie vedomostí: 30 hodín
Príprava na skúšku: 50 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 15.01.2022