Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o význame podnikateľskej a manažérskej etiky pre podnikateľskú a podnikovú prax. Oboznámia sa so vzájomnými súvislosťami medzi podnikateľskou etikou a ostatnými oblasťami etiky, ktoré sa týkajú podnikateľskej a profesijnej činnosti vo vzťahu k podnikateľskej a podnikovej činnosti. Získajú vedomosti o marketingovej etike a jej uplatnení vo všetkých jeho nástrojoch. Nadobudnú tiež vedomosti o etike reklamy ako najviditeľnejšom marketingovom nástroji so zreteľom na detskú reklamu.
Absolventi predmetu budú vedieť realizovať podnikateľské a manažérske rozhodnutia so zreteľom na ich etický aspekt. Budú vedieť identifikovať eticky sporné oblasti a situácie v podnikaní a, manažmente a marketingu. Pochopia etické princípy podnikania, manažmentu a marketingu a dokážu ich uplatňovať vo svoje vlastnej praxi.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia prijateľné etické správanie a rozhodovanie v podnikateľských situáciách a na rôznych manažérskych pozíciách.
Nadobudnú správny etický postoj a vnútorne stotožnenie sa s dôležitými princípmi podnikateľskej a manažérskej etiky a ich prejavmi v praxi.

Stručná osnova predmetu

Podnikateľská etika a jej inštitucionalizácia do podnikateľskej praxe. Podnikateľská etika a manažérska etika. Profesijná etika. Marketingová etika. Reklama a etika. Detská reklama a etika. Regulácia a samoregulácia reklamy.

Odporúčaná literatúra

1. Hanuláková, E. 1997. Podnikateľská etika. Prístup, perspektíva, výzva. Bratislava : Eurounion.
2. Hanuláková, E. 2002. Reklama a etika. Bratislava: Eurounion.
3. Hanuláková, E. 1996. Etika v marketingu. Bratislava: Eurounion.
4. Bláha, J., Dytrt, Z. 2003. Manažerská etika. Praha : Management Press.
5. Bowie, E. N., Duska, R. F. 1990. Business Ethics. 2nd. ed. Englewood Cliffs : Prentice-Hall.
6. Ferrel, O. C., Fraedrich, J. 2012. Business Ethics: Ethical Decision Making & Cases. 9th ed. Cengage Learning.
7. Schminke, M.2015. Managerial Ethics. New York: Routledge.

Sylabus predmetu

1. Základné východiská podnikateľskej etiky. Vzťah etiky, práva a etikety. Miesto a význam etiky v ekonomickej teórii a praxi. Udržateľnosť a spoločenská zodpovednosť firiem. 2. Historický aspekt podnikateľskej etiky. Etické aspekty podnikateľskej činnosti a stratégií. 3. Nástroje inštitucionalizácie etiky do podnikateľského procesu. Etický kódex. Etický program. Etický audit. 4. Manažérska etika. Pojem, podstata, význam. Vzťah podnikateľskej a manažérskej etiky. Manažérska etika ako individuálna etika, skupinová etika a inštitucionalizovaná etika. 5. Manažérska etika a profesijná etika. Manažérska etika a podniková kultúra. 6. Marketingová etika a jej význam pre podnikanie. Integrácia etiky a marketingu. Východiská etického rozhodovania v marketingu. 7. Etika v marketingovom manažmente. Etika ako súčasť marketingových stratégií. 8. Etické aspekty marketingového mixu. Etické aspekty produktu. Etické aspekty ceny. Etické aspekty distribúcie. 9. Etické aspekty marketingovej komunikácie. Etické aspekty podpory predaja. Etické aspekty osobného predaja. Etické aspekty public relations. Etické aspekty marketingu na sociálnych sieťach. 10. Etické aspekty reklamy. Diskusie o etike reklamy. Vybrané praktiky z pohľadu etiky v reklame. 11. Detská reklama a jej etické aspekty. 12. Regulácia reklamy. Samoregulácia reklamy. Regulácia detskej reklamy. 13. Etika v globálnom marketingovom prostredí.

Podmienky na absolvovanie predmetu

20 % - priebežné hodnotenie
80 % - ústna skúška

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2021

Dátum schválenia: 26.01.2024

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2021