Biznis marketing

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti získavajú absolvovaním predmetu vedomosti o charakteristikách podnikateľských trhov, ich odlišnostiach od spotrebiteľských trhov, o súčasnom vnímaní tvorby hodnoty v dodávateľských sieťach ako základu moderného biznis marketingu, spolu s dynamickými zmenami v medzipodnikových vzťahov v podmienkach Priemyslu 4.0. Oboznámia sa s nákupným systémom v podniku, s podstatnými činnosťami a rozhodnutiami podniku pri nákupe všetkých druhov vstupov do podniku. Získajú vedomosti o organizácii a manažmente predaja v podniku, o systémoch plánovania predaja a obchodných činností, o prepojení vývoja dopytu na trhu s procesmi v podniku a systémom nákupu; o úlohe, obsahu a cieľoch obchodných rokovaní, o úlohách a aktivitách obchodného personálu pri nákupe i predaji, o hodnotení výkonnosti predaja v podniku.
Absolventi predmetu budú vedieť realizovať potrebné činnosti a rozhodnutia, ktoré sú súčasťou nákupného systému podniku, vedieť komunikovať a spolupracovať s vnútropodnikovými partnermi a zákazníkmi. Porozumejú ako predikovať vývoj predaja podnikových produktov a spracúvať plány predaja, spolu s prepojením na tvorbu plánu nákupu, zohľadnením osobitosti procesov v jednotlivých podnikoch. Naučia sa ako formulovať trhové ponuky, ako rokovať a budovať obchodné vzťahy z pozícií nákupcov i predajcov podniku, komunikovať s obchodnými partnermi v distribučných kanáloch a zákazníkmi. Dokážu spracovať analýzy zákazníckeho portfólia, sledovať ziskovosť zákazníkov a vývoj hodnoty zákazníckeho cyklu.
Úspešným absolvovaním predmetu študenti nadobudnú kompetencie, ktoré im umožnia uplatniť sa na obchodných i obchodno-manažérskych pozíciách vo všetkých typoch podnikov v rámci nákupných činností, marketingových činností, na pozíciách v útvaroch predaja. Dokážu riešiť problémy strategického a operatívneho charakteru v rámci obchodných činností podniku. Nadobudnú profesijnú adaptabilitu na zmeny v obchodných vzťahoch a primeranú mieru flexibility pri reagovaní na dynamické zmeny u obchodných partnerov, osvoja si proaktívny prístup k trhu ponuky i k trhu dopytu.

Stručná osnova predmetu

Vývoj biznis marketingu, odlišnosti od spotrebiteľského marketingu; osobitosti podnikateľských trhov. Tvorba hodnoty a dodanie hodnoty v podnikateľskom prostredí; hodnototvorný proces, lineárna, cirkulárna ekonomika, koncept SCM/CSCM, digitalizácia a robotizácia, priemysel 4.0. Medzipodnikové vzťahy a podnikateľské siete; vrstvenie dodávateľov, formy kooperácie podnikov. Nákupné rozhodnutia podniku a organizácia nákupného systém podniku; nákupná politika podniku, potrieb firmy a prepojenie dopytu trhu a nákupu v podniku, plánovanie zdrojov a zabezpečovanie zdrojov. Realizácia obchodných vzťahov pri nákupe v podniku, riziká nákupu; hodnotenie ponúk, nákupná cena, hodnotenie dodávateľov a výkonnosti nákupu, nákupné rokovanie, e-nákup, interní zákazníci v podniku. Tvorba trhovej ponuky, segmentácia trhu, obchodné partnerstvá; PLC, životný cyklus technológii. Organizácia a manažment predaja v podniku; predajné tímy, nástroje riadenia predajných tímov. Predvídanie a plánovanie predaja; prepojenie predaja s procesmi v podniku a systémom nákupu v podniku. Obchodné rokovanie, budovanie obchodných vzťahov; nákupné obchodné rokovanie, obchodné rokovanie pri predaji. Komunikácia s obchodnými partnermi v distribučnom kanáli a zákazníkmi; priamy marketing. Obchodný personál; nástroje a prostriedky riadenia, motivácia, odmeňovanie. Hodnotenie výkonnosti predaja, analýza portfólia zákazníkov, manažment zákazníka. Obchodné aktivity zamerané na posilnenie lojality zákazníkov a rozvíjanie vzťahov so zákazníkmi.

Odporúčaná literatúra

1. ORESKÝ, Milan. Biznis marketing. Bratislava: GRADA Slovakia s. r. o. 2023. ISBN 978-80-8090- 682-5.
2. HUTT, Michael D. – SPEH, Thomas W. – HOFFMAN, Douglas. Business Marketing Management B2B, 13th Edition. Mason: Cengage Learning, 2023. ISBN 978-0-357-71823-0.
3. DIAMANDIS, H. Peter – KOTLER, Steven. Budúcnosť je rýchlejšia, ako si myslíte. Bratislava: Ikar, 2022. ISBN 9788055183213.
4. SEEBACHER, G. Uwe. B2B Marketing. Cham: Springer Cham, 2021. ISBN 978-3-030-54291-7.

Sylabus predmetu

1. Podstata a vývoj biznis marketingu, odlišnosti od spotrebiteľského marketingu. 2. Tvorba hodnoty a dodanie hodnoty v podnikateľskom prostredí. Priemysel 4.0. 3. Inter-podnikové vzťahy a podnikateľské siete. 4. Nákupné rozhodnutia podniku, nákupný systém podniku. 5. Realizácia obchodných vzťahov pri nákupe v podniku, riziká nákupu. 6. Tvorba trhovej ponuky, segmentácia trhu, obchodné partnerstvá. 7. Organizácia a manažment predaja v podniku. 8. Predvídanie a plánovanie predaja. Prepojenie predaja s procesmi v podniku a systémom nákupu v podniku. 9. Obchodné rokovanie, budovanie obchodných vzťahov – SRM, CRM, KAM. 10. Komunikácia s obchodnými partnermi v distribučnom kanáli a zákazníkmi. 11. Obchodný personál. 12. Hodnotenie výkonnosti predaja, analýza portfólia zákazníkov, manažment zákazníka. Obchodné aktivity zamerané na posilnenie lojality zákazníkov a rozvíjanie vzťahov so zákazníkmi 13. Inovácie a nové trendy v biznis marketingu

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % priebežné semestrálne hodnotenie
10 % semestrálna práca
80 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovná záťaž: 130 hodín
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 10 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 10 hodín
Príprava na písomné overovanie vedomostí: 10 hodín
Príprava na skúšku: 48 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk, anglický jazyk

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 03.03.2024