Cirkulárna ekonomika

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Predmet je zameraný na pochopenie významu, výhod a výziev prechodu na cirkulárnu ekonomiku, obehové hospodárstvo efektívnejšie využívajúce zdroje v cestovnom ruchu. Umožňuje získať vedomosti o základných princípoch a nástrojoch, ktoré podporujú formuláciu a hodnotenie cirkulárnych opatrení efektívne využívajúcich zdroje. Skúmaním prípadových štúdií, príkladov využitia stratégií a biznis modelov cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu umožňuje získať poznatky a inšpiráciu. Študenti syntetizujú poznatky a uplatňujú získané vedomosti pri navrhovaní cirkulárnych opatrení s prihliadnutím na sociálne, ekonomické a environmentálne aspekty.
Vedomosti
Porozumieť súvislosti medzi ekonomikou a udržateľnosťou životného prostredia, rozdielom medzi lineárnou a cirkulárnou ekonomikou, porozumieť princípom, stratégiám a biznis modelom cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Získať poznatky a inšpiráciu z prípadových štúdií zameraných na využívanie princípov cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Formulovať a kriticky vyhodnotiť cirkulárne opatrenia efektívne využívajúce zdroje, ich potenciálne výhody a obmedzenia v cestovnom ruchu. Zohľadniť aktérov, ich možnosti, prekážky a hybné sily pri prechode na obehové hospodárstvo efektívnejšie využívajúce zdroje. Identifikovať a zohľadňovať úlohu spotrebiteľa a jej vplyv na cirkularitu cestovného ruchu. Navrhovať cirkulárne biznis modely v cestovnom ruchu s prihliadnutím na technické, ekonomické a environmentálne aspekty. Rozvinúť systémové myslenie, aplikovať na tvorbu hodnoty v cirkulárnej ekonomike na celý ekosystém spolupracujúcich podnikov. Efektívne komunikovať získané poznatky a skúsenosti so zameraním na rozvoj cestovného ruchu s využitím princípov cirkulárnej ekonomiky.
Kompetentnosti
Formulovať návrhy na využitie princípov cirkulárnej ekonomiky pri tvorbe obchodných modelov a cirkulárnych opatrení v cestovnom ruchu pri prechode z lineárnej ekonomiky do cirkulárnej. Vytvárať jasné argumenty a užitočné odporúčania pri tvorbe stratégií cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu z environmentálneho, ekonomického a celospoločenského hľadiska.
Zručnosti
Získať zručnosti pri využívaní metód tvorby a hodnotenia opatrení v podmienkach cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Pracovať efektívne ako jednotlivec aj v tíme. Využívať metodiku Design Thinking a interdisciplinárneho prístupu pri tvorbe cirkulárnych riešení. Využívať metodiku analytického rámca a systémový prístup k tvorbe hodnoty.

Stručná osnova predmetu

Úvod do problematiky cirkulárnej ekonomiky. Základný rámec a princípy cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Cirkulárne biznis modely v cestovnom ruchu. Odpad ako zdroj, eko-dizajn, zdieľanie, opätovné použitie, oprava a recyklácia produktov a materiálov. Uzatváranie slučiek. Princípy Design Thinking pri tvorbe nových nápadov v cestovnom ruchu na báze cirkularity. Gamification. Spotrebiteľ v cirkulárnej ekonomike, kolaboratívna spotreba. Proces spoločensko-technologickej transformácie, spotrebiteľských zvyklostí, legislatívy, infraštruktúry, sietí v súvislosti prechodom k udržateľnosti v cestovnom ruchu. Rámec na analýzu potenciálnych aktivít cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Prípadové štúdie cirkulárnych stratégií v cestovnom ruchu. Ekosystém podnikov spolupracujúcich s podnikmi cestovného ruchu. Spolupráca a spoločná tvorba hodnoty ako nová konkurenčná výhoda.

Odporúčaná literatúra

1. Business Models for the Circular Economy: Opportunities and Challenges for Policy. (2019). OECD.
2. Ellen Mcarthur Foundation. Design and the circular economy
3. Hanuláková, E., Oreský, M. (2021). Circular Economy: Eight Challenges for Business and Marketing. RAM-Verlag.
4. Chomová, K. (2023). Spoločenská zodpovednosť firiem. Vydavateľstvo EKONÓM. Bratislava
5. Kislingerová, E. (2021). Cirkulární ekonomie a ekonomika: společenské paradigma, postavení, budoucnost a praktické souvislosti. Grada Publishing.
6. Musová, Z. (Ed.). (2021). Aplikácia princípov kruhovej ekonomiky na Slovensku: zborník vedeckých prác II z projektu VEGA 1/0705/19. BELIANUM.
7. Oreský, M. (Ed.). (2021). Kruh sa uzatvára. Cirkulárna ekonomika očami mladých výskumníkov a state skúsených vedcov: zborník vedeckých statí z riešenia vedeckého projektu VEGA č. 1/0587/19. Vydavateľstvo EKONÓM.
8. Skees, S. (2023). Purposeful Brands: How purpose and sustainability drive brand value and positive change. KoganPage. London
9. Stefanakis, A., & Nikolaou, I. (Eds.). (2022). Circular Economy and Sustainability. Elsevier.

Sylabus predmetu

1. Úvod do problematiky cirkulárnej ekonomiky. Rozdiely medzi lineárnou a cirkulárnou ekonomikou. Obmedzenia a riziká súčasnej lineárnej ekonomiky. Vzťah medzi cirkulárnou ekonomikou a udržateľným rozvojom. Biologické, technologické a sociálne zdroje. Základný rámec a princípy cirkulárnej ekonomiky. Rámec a princípy cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Prechod od lineárnej ekonomiky k cirkulárnej ekonomike. 2. Rekonfigurácia cestovného ruchu po pandémii COVID-19 na princípoch cirkulárnej ekonomiky. Zmena trendov na strane dopytu a ponuky. 3. Cirkulárne biznis modely v cestovnom ruchu. Odpad ako zdroj. Eko-dizajn. Zdieľanie. Opätovné použitie. Oprava a recyklácia produktov a materiálov. Uzatváranie slučiek. Riešenia na úrovni systémov. 4. Využitie princípov a nástrojov Design Thinking pri tvorbe nových podnikateľských nápadov v cestovnom ruchu na báze cirkularity. Princípy interdisciplinárneho prístupu. 5. Tvorba podnikateľských nápadov a projektu na princípoch cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu prostredníctvom hry. Využitie prístupu Gamification. 6. Úloha spotrebiteľa v cirkulárnej ekonomike. Kolaboratívna spotreba a jej vplyv na cestovný ruch. Environmentálne správanie spotrebiteľa. Význam zmyslu a udržateľnosti cestovného ruchu. 7. Vzťah cirkulárnej ekonomiky a inovácií. Proces spoločensko-technologickej transformácie, spotrebiteľských zvyklostí, legislatívy, infraštruktúry, sietí v súvislosti prechodom k udržateľnosti v cestovnom ruchu. Biologické cykly. Príroda ako inšpirácia pre inovácie. Nové technológie v cirkulárnej ekonomike. 8. Rámec na analýzu potenciálnych aktivít cirkulárnej ekonomiky v cestovnom ruchu. Príklady a brainstorming. 9. Udržateľnosť cestovného ruchu so zameraním na modrý a zelený turizmus, turizmus ako zážitkovú ekonomiku, vzťah hosťa a hostiteľa. 10. Prípadové štúdie cirkulárnych stratégií v cestovnom ruchu. Vyhodnotenie. Identifikácia príležitostí a bariér. 11. Ekosystém podnikov spolupracujúcich s podnikmi cestovného ruchu. Spolupráca a spoločná tvorba hodnoty ako nová konkurenčná výhoda. Cirkulárny nákup a pozicionovanie na trhu. 12. Prezentovanie semestrálnych projektov zameraných na tvorbu cirkulárnych biznis modelov v cestovnom ruchu. 13. Brainstorming na tému rozvoja cestovného ruchu na Slovensku s využitím princípov cirkulárnej ekonomiky. Vyhodnotenie príležitostí a ohrození.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30% - aktívna participácia na seminároch
40% - vypracovanie a prezentácia semestrálneho projektu
30% - záverečný písomný test

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský, anglický

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 17.10.2023