Kvalita života

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Študenti absolvovaním tohto predmetu získajú nasledujúce profesijné kompetencie z oblasti kvality života a možností jej formovania:
1. Budú mať prehľad o problémoch v teórii a metodológii kvality života ako i budú poznať úroveň kvality života v SR, krajinách EÚ, prípadne vybraných štátov sveta a budú vedieť akými nástrojmi ju možno formovať.
2. Získajú informácie o novej koncepcii sociálnej kvality a jej vzťahu ku kvalite života, budú mať vedomosti o jej jednotlivých komponentov, ktorými sú kondicionálne faktory, konštitučné faktory a normatívne faktory a budú vedieť akým spôsobom ju možno implementovať.
3. Naučia sa vnímať kvalitu života ako globálny fenomén, ktorého súčasťou sú životná úroveň, spôsob života, hodnotové orientácie, kvalita pracovného života a pod., budú vedieť rešpektovať zákonitosti rozvoja jednotlivých komponentov a ich vzájomnú prepojenosť pri jej formovaní.
4. Získajú vedomosť o konzumných modeloch kvality života, vzniku životnej úrovne a spôsoboch jej merania a budú vedieť tieto vedomosti využiť v procese formovania sociálno-ekonomických podmienkach našej spoločnosti.
5. Budú vedieť posúdiť silné a slabé stránky transformačného procesu a identifikovať zmeny v kvalite života v intenciách učiacej sa spoločnosti, vedomostnej spoločnosti, kreatívnej spoločnosti a získajú schopnosti pre ich manažovanie (implementáciu) na organizačnej úrovni.
6. Získajú informácie o spôsobe života a životnom štýle a spôsoboch ich kvantifikácii a zároveň získajú schopnosti pre ich formovanie na národnej úrovni.
7. Budú vedieť vnímať dôležitosť hodnôt a hodnotových orientácií pri formovaní kvality života a uvedomia si potreby zmien v sociálnej štruktúre.
8. Prehĺbia si spôsobilosti v oblasti kvality pracovného života a získajú schopnosti v implementácii sociálnej kvality na organizačnej úrovni.
9. Získajú prehľad o procesoch industrializácie ako i o hlavných smerovaniach v kvalite života, ktoré budú schopní využiť pri jej formovaní na makroúrovni.
10. Získajú schopnosti harmonizovať diferencie kvality života na regionálnej úrovni.
Získajú nasledujúce vedomosti:
1. Budú mať prehľad o problémoch v teórii a metodológii kvality života ako i budú poznať úroveň kvality života v SR, krajinách EÚ, prípadne vybraných štátov sveta.
2. Získajú informácie o novej koncepcii sociálnej kvality a jej vzťahu ku kvalite života.
3. Naučia sa vnímať kvalitu života ako globálny fenomén, ktorého súčasťou sú životná úroveň, spôsob života, hodnotové orientácie, kvalita pracovného života a pod.
4. Získajú vedomosti o konzumných modeloch kvality života, vzniku životnej úrovne a spôsoboch jej merania.
5. Budú vedieť posúdiť silné a slabé stránky transformačného procesu a identifikovať zmeny v kvalite života v intenciách učiacej sa spoločnosti, vedomostnej spoločnosti a kreatívnej spoločnosti.
6. Získajú informácie o spôsobe života a životnom štýle a ich kvantifikácii.
7. Budú vedieť vnímať dôležitosť hodnôt a hodnotových orientácií pri formovaní kvality života a uvedomia si tendencie v zmenách sociálnej štruktúry.
8. Prehĺbia si vedomosti v oblasti kvality pracovného života a získajú informácie o implementácii sociálnej kvality na úrovni organizácie.
9. Získajú prehľad o procesoch industrializácie ako i o hlavných smerovaniach v kvalite života.
10. Získajú vlastný postoj k diferenciám kvality života na regionálnej úrovni.
Získajú nasledujúce zručnosti:
1. Prehĺbia si zručnosti v tvorbe teoreticko-metodologického rámca ako i v realizácii primárnych a sekundárnych analýz z jednotlivých oblastí kvality života (životná úroveň, spôsob života, hodnotové orientácie, kvalita pracovného života).
2 Budú vedieť zvážiť svetové trendy v oblasti kvality života a ich pozitíva a negatíva..
3. Získajú skúsenosti z riešenia problémov z oblasti kvality života v rámci ktorých budú môcť aplikovať získané zručnosti nielen v rozvíjaní ľudí ale predovšetkým vo formovaní jednotlivých oblastí kvality života.

Stručná osnova predmetu

Cieľom predmetu je, aby študenti získali profesijné kompetencie z oblasti teórie, metodológie a empírie kvality života a mali dostatok zručností formovať daný fenomén, za predpokladu rešpektovania jeho hlavných princípov a zákonitostí. Aby poznali štruktúru kvality života a jej motivačné funkcie v kontexte sociálno-ekonomického rozvoja. Taktiež aby si prehĺbili schopnosti vnímať daný jav komplexne v rámci globalizácie a predovšetkým vo vzťahu k sociálnej kvalite.
Študenti:
1. Získajú schopnosti potrebné pre hlbšie vnímanie kvality životy, jej jednotlivých štruktúrnych prvkov a determinantov, a to na medzinárodnej, národnej a regionálnej úrovni. Budú schopní vytvoriť vlastný teoretický ako i metodologický rámec daného fenoménu a ho analyzovať v časových radoch.
2. Oboznámia sa s novou formou spoločnosti, ktorou je sociálna kvalita, budú poznať jej štruktúrne zložky, ktorými sú kondicionálne, konštitučné a normatívne faktory a budú mať prehľad o jej formovaní a implementácie (manažovaní) v jednotlivých štátoch EÚ.
3. Získajú prehľad o životnej úrovni, štruktúry potrieb a procese ich uspokojovania.
4. Budú venovať zvýšenú pozornosť hodnotovým orientáciám populácie a spôsobom ich utvárania.
5. Kvalitu života budú posudzovať v jej troch sférach: pracovnej, mimopracovnej a vo voľnom čase.
6. Budú mať schopnosti vytvoriť systémový prístup ku kvalite pracovného života a budú vedieť aplikovať jej identifikáciu a operacionalizáciu na makroúrovni ako i v konkrétnych organizáciách a inštitúciách.
7. Budú prihliadať aj na spôsob života a životný štýl vybraných skupín obyvateľstva a posúdiť kvalitu celého procesu na makroúrovni.
8. Budú mať prehľad o transformačnom procese Slovenska z centrálne riadeného hospodárstva na sociálne trhové hospodárstvo.
9. Získajú informácie o megatrendoch v kvalite života a o dôsledkoch jednotlivých civilizačných vĺn podľa H. Tofflerovej a A. Tofflera.
10. Oboznámia sa s rôznymi formami sociálnych štruktúr v spoločnosti a s rôznymi formami ich sociálnych nerovností.
11. Prehodnotia vnímanie globalizácie a jej vplyv na kvalitu života v súčasnosti.
12. Budú vedieť o špecifických rysoch kvality života v učiacej sa spoločnosti, vedomostnej spoločnosti, kreatívnej spoločnosti a procesoch ich formovania a manažovania.
13. Nové výzvy pre kvalitu života v 21. storočí
Počas seminárov budú riešiť konkrétne komponenty a oblasti kvality života s dôrazom na ich empirickú bázu. V rámci seminárov sú aplikované nové metódy vzdelávania, napríklad prípadové štúdie, cvičenia na riešenie metodologických rámcov kvality života alebo konkrétnych problémov v SR, EÚ, prípadne vo svete. Študenti budú oboznámení s tradíciami, zvykmi jednotlivých regiónov Slovenska a štátov EÚ.

Odporúčaná literatúra

1. ANTALOVÁ, M. – LALUHA, I. – PŘÍVARA, A. 2013. Kvalita života. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2013. ISBN 978-80-225-3596-0.
2. ANTALOVÁ, M. − BEDNÁRIK, R. − LALUHA, I. − TKÁČIKOVÁ, J. 2010. Kvalita života. Teória, metodológia, empíria. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2010. ISBN 978-80-225-3043-9.
3. ANTALOVÁ, M. 2010. Sociálna kvalita a kvalita pracovného života. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2010. ISBN 978-80-225-3088-0.
4. LALUHA, I. 2010. Kvalita života. In Stanek, V, a kol.
Sociálna politika, Bratislava : Sprint, 2010. ISBN 978-. 92-79-14884-2.
5. NAISBITT, J. − ABURDENOVÁ, P. 1992. Megatrendy 2000. Bratislava : Bradlo, 1992. ISBN 8071270504
6. TOFFLER, A. − TOFFLEROVÁ, H.1996. Utváranie novej civilizácie. Bratislava : Open Windows, 1996. ISBN 80-85741-15-6.

Podmienky na absolvovanie predmetu

1. Aktivita na seminároch – 10 %
2. Semestrálny test – 10 %
3. Semestrálna práca – 10 %
4. Záverečný test – 70 %

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové zaťaženie študenta: 156
Účasť na prednáškach: 26 hodín
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 13 hodín
Príprava seminárnej práce: 13 hodín
Príprava na zápočtovú písomku: 26 hodín
Príprava na skúšku: 52 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 13.11.2023

Dátum schválenia: 12.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 13.11.2023