Mikroekonómia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

 vedomosti:
• teoretické poznatky o racionálnom rozhodovaní spotrebiteľa a jeho preferenciách v rôznych spotrebiteľských situáciách, formovaní dopytu a vplyve jednotlivých faktorov na dopyt
• vedomosti o príčinách vzniku firiem, ich cieľoch a rozhodovaní o cene a výstupe v podmienkach dokonalej konkurencie, monopolu, oligopolu a monopolistickej konkurencie
• vedomosti o nastoľovaní všeobecnej rovnováhy a efektívnosti vo vzťahu k spravodlivosti, o zlyhaniach trhu a problémoch spojených s jednotlivými zlyhaniami trhu,
 kompetencie a zručnosti:
• schopnosť prostredníctvom nástrojov mikroekonomickej analýzy vyhodnocovať konkrétne prípady rozhodovania spotrebiteľov a firiem v rôznych trhových situáciách,
• analytické schopnosti vyhodnocovať účinky štátnych opatrení pri riešení zlyhaní trhu a schopnosť aplikovať poznatky mikroekonómie v hospodárskej praxi,
• schopnosť pracovať v tíme a prezentačné zručnosti.

Stručná osnova predmetu

PREDNÁŠKY
1. Úvod do mikroekonómie, metódy a nástroje mikroekonomickej analýzy
2. Mikroekonomická teória spotrebiteľa
3. Formovanie dopytu a elasticita dopytu
4. Rozhodovania v podmienkach rizika a neistoty
5. Mikroekonomická teória firmy a teória výroby
6. Náklady firmy
7. Firma v podmienkach konkurenčného modelu
8. Rozhodovanie firmy v podmienkach nedokonalej konkurencie – monopol
9. Oligopol
10. Monopolistická konkurencia
11. Trh výrobných faktorov, rozhodovanie firmy na trhu výrobných faktorov
12. Všeobecná rovnováha, efektívnosť, spravodlivosť, konflikt efektívnosti a spravodlivosti, spoločenský blahobyt, dôchodky a bohatstvo
13. Asymetrická informovanosť, zlyhania trhu, externality a verejné statky.
SEMINÁRE
1. Úvod do mikroekonómie, metódy a nástroje mikroekonomickej analýzy
2. Mikroekonomická teória spotrebiteľa
3. Formovanie dopytu a elasticita dopytu
4. Rozhodovania v podmienkach rizika a neistoty
5. Mikroekonomická teória firmy a teória výroby
6. Náklady firmy
7. Firma v podmienkach dokonalej konkurencie a jej rozhodovanie
8. Rozhodovanie firmy v podmienkach nedokonalej konkurencie – monopol
9. Oligopol
10. Monopolistická konkurencia
11. Trh výrobných faktorov, rozhodovanie firmy na trhu výrobných faktorov
12. Všeobecná rovnováha, efektívnosť, spravodlivosť, konflikt efektívnosti a spravodlivosti, spoločenský blahobyt
13. Zlyhania trhu, externality a verejné statky.

Odporúčaná literatúra

1. Holková, V. - Veselková A.: Mikroekonómia. Praha: WoltersKluwer, 2020.
2. Banerjee, S.: Intermediate Microeconomics: A Tool-Building Approach, 2nd edition, Routledge, 2021, SBN 9780367245351
3. Holman, R.: Mikroekonomie. Praha : Nakladatelství C. H. Beck, 2002.
4. Nicholson, W.: MicroeconomicTheory:basic principles and extensions. (Cincinnati), South - Western, Thomson Learning, 2002.
5. Frank, H. Robert: Mikroekonomie a chování. Praha : Nakladatelství Svoboda, 1995.
6. Macáková, L. a kol. Mikroekonomie II. Praha : Melandrium, 2008.
7. Parkin Michael: Microeconomics (tenthedition), PearsonEducationLimited, Edinburg Gate, Harlow, Essex CM20 2JE, England, 2012.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Podmienky na absolvovanie predmetu:
13 % - aktivita na seminároch
20 % - prípadová štúdia
17 % - písomná práca počas semestra
60 % - písomná skúška

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 07.04.2021

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 07.04.2021