Podnikanie v kreatívnom priemysle (v anglickom jazyku)

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na podnikanie v kreatívnom priemysle v domácom ako aj v zahraničnom ponímaní prostredníctvom vymedzenia jednotlivých oblastí sektora tejto ekonomiky, cieľov, špecifických marketingových metód, jeho financovania, merania jeho ekonomickej ako aj kultúrnej hodnoty.
Kompetentnosť:
• charakterizovať podstatu kreatívneho priemyslu na Slovensku, jeho špecifiká a možnosti ďalšieho rozvoja ako aj rozvoja kreatívnych klastrov,
• efektívne a prakticky využívať dostupné štatistiky a správne ich interpretovať za účelom analýzy prostredia kreatívneho priemyslu,
• kriticky zhodnotiť ekonomické aj kultúrne prínosy podnikania v kreatívnom priemysle,
• navrhnúť riešenia a obhájiť zostavený rozpočet vybraného kultúrneho podujatia.
Zručnosť:
• interpretovať špecifiká podnikov pôsobiacich v kreatívnom priemysle na základe ich životného cyklu a predmetu činnosti,
• vytvoriť rozpočet kultúrneho podujatia,
• vykonať základné analýzy na základe štatistických dát v jednotlivých sektoroch kreatívneho priemyslu,
• analyzovať možnosti a alternatívy rozvoja podnikateľskej činnosti podnikov kreatívneho priemyslu v nadväznosti na regionálne aspekty a odvetvie,
• aplikovať využitie jednotlivých prvkov podnikateľského prostredia v podnikoch kreatívneho priemyslu,
• aplikovať jednotlivé marketingové nástroje zo zreteľom na špecifiká podnikov kreatívneho priemyslu,
• nadviazať efektívne formy spolupráce s organizáciami na podporu rozvoja podnikania v kreatívnom priemysle.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie seminárov:
1. Úvodné oboznámenie sa s cieľmi a obsahom predmetu
2. Kreatívny priemysel
3. Možnosti rozvoja kreatívneho priemyslu v SR
4. Kreatívne klastre
5. Kultúrna štatistika
6. Spôsoby benchmarkingu kultúrnych projektov a organizácií
7. Kultúrny program, kultúrny projekt, kultúrna udalosť
8. Interná a externá evaluácia v rámci kultúrnej organizácie
9. Možnosti financovania kreatívneho priemyslu na Slovensku
11. Špecifiká marketingu kultúrnej inštitúcie, festivalu či kultúrnej udalosti
12. Marketing divadla, tanca a spevu
13. Prezentácia a hodnotenie záverečnej semestrálnej práce

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. KMETY BARTEKOVÁ, Mária. Sponsorship as an alternative form of financing creative industries in developed European countries. In The Current Position of Companies in the Creative Industries in the Conditions of the Slovak Republic and the European Union. -České Budějovice : Vysoká škola evropské a regionálních studií, 2021. I-20-101-00 (100%).
2. KMETY BARTEKOVÁ, Mária- MAJDÚCHOVÁ, Helena. Business models in the creative industries based on sustainability. In The Current Position of Companies in the Creative Industries in the Conditions of the Slovak Republic and the European Union. - České Budějovice : Vysoká škola evropské a regionálních studií, 2021. VEGA 1/0340/19 (50%), I-20-101-00 (50%).
3. KMETY BARTEKOVÁ, Mária. Models of creative industries development in the Slovak Republic. In Entrepreneurial dimension of creative industry entities in the context of innovation and smart growth I. : Proceedings of scientific papers. - Bratislava: EKONÓM Publishing House, 2020. ISBN 978-80-225-4778-9, pp. 22-29 online. VEGA 1/0340/19.
4. MAJDÚCHOVÁ, Helena et al. Entrepreneurial dimension of creative industry entities in the context of innovation and smart growth I. : Proceedings of scientific papers. - Bratislava: EKONÓM Publishing House, 2020. ISBN 978-80-225-4778-9, online. VEGA 1/0340/19.
5. ŠAGÁTOVÁ, Slávka. The impact of the corona crisis on creative industries enterprises in the Slovak Republic. In Entrepreneurial dimension of creative industry entities in the context of innovation and smart growth I.: Proceedings of scientific papers. - Bratislava: EKONÓM Publishing House, 2020. ISBN 978-80-225-4778-9, pp. 57-64 online. VEGA 1/0340/19.
6. ŠAGÁTOVÁ, Slávka. Development of selected sectors of creative industries in European countries. In Economics, Finance and Business Management 2019: Proceedings of Scientific Papers. - Bratislava: EKONÓM Publishing House, 2019. ISBN 978-80-225-4680-5, pp. 539-544 online. VEGA 1/0340/19.
7. ŠAGÁTOVÁ, Slávka. Break-even point of creative industries enterprises in the conditions of crisis. In Economics and Management: scientific journal of the Faculty of Business Management of the University of Economics in Bratislava. - Bratislava: Faculty of Business Management of the University of Economics in Bratislava, 2020. ISSN 2454-1028, 2020, vol. 17, no. 1, pp. 89-96 online. VEGA 1/0340/19.
8. TRÚCHLIKOVÁ, Mária. Evaluation of financial health of creative industries companies. In The Current Position of Companies in the Creative Industries in the Conditions of the Slovak Republic and the European Union. - České Budějovice: Vysoká škola evropské a
regionálních studií, 2021. I-20-101-00 (100%).
9. KMETY BARTEKOVÁ, Mária - MAJDÚCHOVÁ, Helena - ŠAGÁTOVÁ, Slávka. Entrepreneurship in the creative industries in the Slovak Republic (planned to be published by 08/2022), 1st ed., 200 p.
10. KMETY BARTEKOVÁ, Mária – REMEŇOVÁ, Katarína. Price management in enterprises of creative and cultural industries : scientific monograph - 1st edition. - Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2022. - CD-ROM 87 s. ISBN 978-80-225-4999-8
Doplnková literatúra:
1. REMEŇOVÁ, Katarína – MAJDÚCHOVÁ, Helena – KINTLER, Jakub. Pricing in Creative Industry. 1st ed., Hamburg: Verlag Dr. Kovač, 2021. 216 p. ISBN 978-3-339-12346-6
2. KOTLER, Neil G. – Kotler, Phillip – Kotler, Wendy I. Museum Marketing and Strategy: Designing Missions, Building Audiences, Generating Revenue and Resources. 2nd ed., Hoboken: Wiley, 2016. 544 p. ISBN 978-1-119-36374-3
3. THROSBY, David. Economics and Culture. 1st ed., Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 208 p. ISBN 0-521-58639-9
4. SMOLÍKOVÁ, Marta. Art Management. 1st ed.., Praha: VŠUP, 2008. 167 p. ISBN 978-80-86863-24-5.
5. TOWSE, Ruth. A Handbook of Cultural Economics. 2nd ed., Cheltenham: Edward Elgar Publishing Ltd., 2011. 456 p. ISBN 978-18-48448-87-2
6. SNOWBALL, Jeanette D.. Measuring the value of culture: Methods and examples in cultural economics. Berlin: Springer Science & Business Media, 2007. 230 p. ISBN 978-3-540-74360-6
7. TROILO, Gabriele. Marketing In Creative Industries: Value, Experience and Creativity. 1st ed., New York: Macmillan International Higher Education, 2015. 384 p. ISBN 978-0230380240
8. ŠAGÁTOVÁ, Slávka. Development of Cultural and Creative Industry in EU Countries. In Current Problems of the Corporate Sector 2019. International Scientific Conference. Current problems of the corporate sector 2019: proceedings of the international scientific conference, 2019, Ráztočno Handlová, Slovensko. - Bratislava: EKONÓM Publishing House, 2019. ISBN 978-80-225-4618-8, pp. 404-410 online. VEGA 1/0340/19.
9. MAJDÚCHOVÁ, Helena - KMETY BARTEKOVÁ, Mária. Evaluation of economic performance of creative industries entities in the segment of publishing activity. In Economics, finance and business management - year 2020: Proceedings of Scientific Papers Issued to Mark the 80th Anniversary of the University of Economics in Bratislava. - Bratislava: EKONÓM Publishing House, 2020. ISBN 978-80-225-4749-9, pp. 356-363 online. VEGA 1/0340/19.
10. TRÚCHLIKOVÁ, Mária - KMETY BARTEKOVÁ, Mária. Concentration and measurement of competitiveness in selected sectors of creative industries. In COMPETITION. Proceedings of the 12th Annual International Scientific Conference COMPETITION. - Jihlava : College of Polytechnics Jihlava, 2020. ISBN 978-80-88064-52-7, pp. 418-427 online. VEGA 1/0340/19 (50%), I-20-101-0 (50%).

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie seminárov: 1. Úvodné oboznámenie sa s cieľmi a obsahom predmetu; študijné povinnosti, základná a doplnková literatúra, kreativita a kreatívna trieda – sociologická reflexia paradigmatického zlomu, kreatívni ľudia ako ekonomický potenciál budúcnosti 2. Kreatívny priemysel – východiska, problematika pojmu, historický exkurz, kreativita a jej podiel na hodnote produktu, kreatívny priemysel vo vybraných krajinách EÚ a vo Veľkej Británii, prípadová štúdia - ,,Kreatívna ekonomika v Európe: 5 krokov k rastu“ 3. Možnosti rozvoja kreatívneho priemyslu v SR – na ceste k novej kultúrnej politike?, regionálna rozloženie kreatívnych klastrov v SR, meranie výkonnosti kreatívneho priemyslu na Slovensku a jeho parametre 4. Kreatívne klastre – sieťovanie kultúrnych aktivít ako hnací motor ekonomiky vyšších územných celkov a nástroj zefektívnenia podnikových procesov, Infraštruktúra a rozvoj klastrov, regionálne rozmiestnenie klastrov na Slovensku, typológia klastrov 5. Kultúrna štatistika ako nástroj orientácie a monitoringu v komplexe ekonomických aktivít súvisiacich s kultúrou, problematika kultúrnych štatistík v dejinách ekonomickej reflexie kultúry, zdroje kultúrnych štatistík a efektívna práca s nimi. 6. Spôsoby benchmarkingu kultúrnych projektov a organizácií, GVA – hrubá pridaná hodnota na zamestnanca, výpočet produktivity práce, index kultúrnych a kreatívnych miest, ,,Data Envelopment“ analýza, priebežná písomka 7. Kultúrny program, kultúrny projekt, kultúrna udalosť, interné a externé hodnotenie, plánovanie a vymedzenie cieľov evaluácie, problematika zadania projektu, personálne zabezpečenie projektu a pracovno-právne vzťahy v podnikoch a inštitúciách kreatívneho priemyslu 8. Interná a externá evaluácia v rámci kultúrnej organizácie, externality, meranie vedľajších efektov, Baumolova nákladová nezrovnalosť, príklady z praxe, riešenie prípadových štúdií, priebežná konzultácia semestrálnej záverečnej práce 9. Možnosti financovania kreatívneho priemyslu na Slovensku podľa jednotlivých sektorov, Fond na podporu umenia, Dotačný systém Ministerstva kultúry SR, autorské zväzy a združenia (SOZA, LITA, OZIS, SAPA), podpora kreatívneho priemyslu na úrovni Európskej únie – program ,,Creative Europe“ 10. Digitálna evolúcia v kreatívnom priemysle, digitálne platformy pre zdieľanie hudby, filmov a ich cenová politika, trendy v digitálnom šírení a sprostredkovaní produktov klientom v krízových podmienkach, model ,,Long tail“ 11. Špecifiká marketingu kultúrnej inštitúcie, festivalu či kultúrnej udalosti, budovanie publika, úloha marketingu v kreatívnom priemysle, tvorba hodnoty pre zákazníka, analýza hodnoty pre zákazníka identifikácia cieľové publika, riešenie prípadovej štúdie a diskusia 12. Marketing divadla, tanca a spevu, špecifiká prezentačného umenia (performing art), úloha sponzorstva, sponzorstvo ako nástroj marketingu v prezentačnom a audiovizuálnom umení, daňové výhody pre sponzorov v krajinách EÚ. 13. Prezentácia a hodnotenie záverečnej semestrálnej práce – uskutočniteľnosť daného kultúrneho alebo kreatívneho projektu, financovanie samotného projektu a úroveň spracovania rozpočtu, kvality analýzy externého prostredia a jeho faktorov, hodnotenie personálneho zabezpečenia, hodnotenie udržateľnosti daného projektu

Podmienky na absolvovanie predmetu

40 % priebežná písomná práca - podmienka: 51%,
60 % vypracovanie a prezentácia záverečnej semestrálnej práce - podmienka: 51%

Pracovné zaťaženie študenta

78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 13 h, príprava na priebežnú písomku 13 h, príprava a prezentácia záverečnej semestrálnej práce 8 h, príprava na skúšku 18 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 28.08.2025

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 28.08.2025