Spoločenská zodpovednosť podniku
- Kredity: 4
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2P + 2C
- Semester: letný
- Ročník: 3
- Fakulta podnikového manažmentu
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosť:
Po absolvovaní modulu, by mali byť študenti schopní:
• porozumieť, že zodpovedné podnikanie je štandardnou ekonomickou činnosťou podniku,
• riešiť akékoľvek ekonomické problémy paralelne s požiadavkou zodpovednosti,
• orientovať sa v etickom minime zodpovedného podnikania – základnej legislatíve,
• osvojiť si existujúce systémy štandardov, iniciatív a indexov zodpovedného podnikania,
• orientovať sa v systéme domácich a medzinárodných inštitúcií zabezpečujúcich garanciu a podporu zodpovedného podnikania,
• zvládnuť základnú metodológiu controllingu a reportingu zodpovedného podnikania.
• využiť fungujúci systém zodpovedného podnikania pre úspešnejšie zvýšenie kredibility podniku.
Kompetentnosť:
• aplikovať teoretické vedomosti zo všeobecnej etiky tvorivým spôsobom a pochopiť podstatu etických princípov využívaných v bežnej praxi,
• vedieť sa orientovať v etickom minime – základnej legislatíve vo vzťahu podniku a určitej skupiny stakeholderov,
• rozumieť súvislostiam medzi etikou podnikania a zodpovedným podnikaním a vedieť ich aplikačne identifikovať v praxi,
• vyhodnotiť relevantnosť informácií integrovaných reportov o etickom správaní pre každú skupinu stakeholderov,
• analyzovať a riešiť každý ekonomický problém identicky s jeho etickou stránkou.
Zručnosť:
Po absolvovaní modulu, by mali byť študenti schopní:
• zvládnuť analýzu a hodnotenie špecifík systému spoločenskej zodpovednosti podnikov v SR a v zahraničí,
• navrhnúť základný postup inštitucionalizácie zodpovedného podnikania,
• analyzovať, hodnotiť a odporúčať riešenia pre neetické správanie podniku, podľa problémov skupín stakeholderov,
• navrhnúť a vypracovať jednoduchý report o zodpovednom podnikaní podľa reálnych aktuálnych informácií z podniku,
• na báze získaných vedomostí a osvojených techník vecne a odborne argumentovať.
Stručná osnova predmetu
Tematické zameranie prednášok:
1. týždeň Fundamentálne princípy spoločenskej zodpovednosti podnikov
2. týždeň Základné princípy teórie stakeholderov
3. týždeň Spoločenský systém podpory zodpovedného podnikania
4. týždeň Podstata zodpovedného podnikania
5. týždeň Inštitucionalizácia zodpovedného podnikania
6. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ľudskému kapitálu
7. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa
8. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu ku komunite
9. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k životnému prostrediu
10. týždeň Zodpovedné podnikanie a medzinárodné vzťahy
11. týždeň Corporate Governance a manažment zodpovedného podnikania
12. týždeň. Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného podnikania/ESG I.
13. týždeň. Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného podnikania/ESG II.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. týždeň Fundamentálne princípy spoločenskej zodpovednosti podnikov
2. týždeň Základné princípy teórie stakeholderov
3. týždeň Spoločenský systém podpory zodpovedného podnikania
4. týždeň Podstata zodpovedného podnikania
5. týždeň Inštitucionalizácia zodpovedného podnikania
6. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ľudskému kapitálu
7. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa
8. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu ku komunite
9. týždeň Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k životnému prostrediu
10. týždeň Zodpovedné podnikanie a medzinárodné vzťahy
11. týždeň Corporate Governance a manažment zodpovedného podnikania
12. týždeň. Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného podnikania/ESG I.
13. týždeň. Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného podnikania/ESG II.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. Najnovšie dokumenty EK https://commission.europa.eu/business-economy-euro/doing-business-eu/sustainability-due-diligence-responsible-business_en, EFRAG https://www.efrag.org/en, OECD https://www.oecd.org/en/topics/sustainable-development-goals-sdgs.html.
2. Kubcová, H. & Tittelbach, V. (2025) Udržitelnost a CSRD. Wolters Kluwer, 2025. ISBN 978-80-286-0156-0
3. Reiterman, D. (2024). Udržitelnost a ESG přehled evropské regulace. Wolters Kluwer, 2024. ISBN 978-80-767-6969-4.
4. Castellano N., De Luca F., D'Onza G., Maffei M. & Melis A. (2025). Environmental, Social, Governance (ESG). Risk, Performance, Monitoring. Springer, 2025. ISBN 978-30-317-6617-6.
5. Soukupová V. (2023). ISO a ESG pro udržitelný růst organizace. Wolters Kluwer, 2023. ISBN 978-80-767-6796-6.
Doplnková literatúra:
1. Bednárová, M. & Soratana K. (2025). Environmental, Social, and Governance (ESG) Investment and Reporting. Springer, 2025. ISBN 978-3-031-84234-4.
2. Achour Z. (2025) Integrating Governance and Corporate Social Responsibility in Employee Share Ownership. IGI Global, 2025. ISBN 979-83-693-7032-2.
3. Todorovic M, Idowu, S. O. & Puiu S. (2025). Sustainability and Social Responsibility of the Media and in the Media. Media Perception and Environmental Impact in the 21st Century. Springer, 2025. ISBN 978-3-032-00085-9.
4. Nedzel N. E., Idowu S. O., Diaz B. D., Arraiano I. G. & Schmidpeter R. (2025). Global Corporate Governance. Springer, 2025. ISBN 978-3-031-86329-5.
5. Weder F. (2025). Strategic Sustainability Communication. Principles, Perspectives, and Potential. Springer, 2025. ISBN 978-3-031-89486-2.
Sylabus predmetu
Tematické vymedzenie prednášok: 1. týždeň: Fundamentálne princípy spoločenskej zodpovednosti podnikov Téma je detailne zameraná na základné kategórie a fundamentálne princípy teórie spoločenskej zodpovednosti podnikov. Predmet a podstata spoločenskej zodpovednosti podnikov. Teoretické východiská spoločenskej zodpovednosti podnikov. Vzťah etiky, spoločenskej zodpovednosti podnikov a ESG (Environmental, Social, Governance). Základy etiky a jej kategórie aplikovateľné spoločenskej zodpovednosti podnikov. 2. týždeň: Základné princípy teórie stakeholderov Téma sa primárne koncentruje na základné princípy fungovania zodpovedného podniku na trhu. Poslanie zodpovedného podniku. Princíp integrácie etiky a ekonomiky. Podnik ako súčasť spoločenského systému. Podstata eticko-ekonomickej dilemy: manažér – vlastník. Vzťah etiky a práva – etické minimum (legislatíva). Definícia, systematizácia a klasifikácia stakeholderov. Etické minimum pre stakeholderov, podľa skupín (primárni a sekundárni). 3. týždeň: Spoločenský systém podpory zodpovedného podnikania Téma je dominantne orientovaná na atribúty model synergického hodnotenia stavu zodpovedného podnikania v SR. Verejná politika. Využívané nástroje štátu. Aplikácia zodpovedného podnikania v podnikovom sektore. Formovanie povedomia o etickom podnikaní. Stratégia zlepšovania stavu SZP na Slovensku. Aktuálne trendy vývoja zodpovedného podnikania doma i vo svete. 4. týždeň: Podstata zodpovedného podnikania Téma sa primárne koncentruje na základné vzťahy: zodpovedné/udržateľné podnikanie a zodpovednosť subjektov podnikateľského prostredia. Základné charakteristiky zodpovedného podnikania. Klasifikácia pojmov zodpovedné podnikanie, spoločenská zodpovednosť, zodpovedné správanie, zodpovedné konanie. Piliere zodpovedného podnikania. Pyramída zodpovedného podnikania. Alternatívy zodpovedného podnikania. Výhody a nevýhody zodpovedného podnikania. 5. týždeň: Inštitucionalizácia zodpovedného podnikania Téma je detailne zameraná na základné kategórie a fundamentálne princípy inštitucionalizácie SZP do subjektov hospodárstva. Podstata inštitucionalizácie zodpovedného podnikania. Tvorba stratégie zodpovedného podnikania a jej implementácia. Aplikácia modelu PDCA pri inštitucionalizácii etiky do podniku. Aplikácia nástrojov na implementovanie zodpovedného podnikania – etický program. Klasifikácia a typológia systému etických kódexov. Všeobecné princípy etického kódexu. Plusy a mínusy inštitucionalizácie zodpovedného podnikania. 6. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ľudskému kapitálu Téma je dominantne orientovaná na atribúty a determinanty SZP v oblasti ľudského kapitálu. Kategorizácia pojmov: personál, pracovníci, zamestnanci, ľudský potenciál, ľudský kapitál. Identifikácia najfrekventovanejších etické problémov ľudského kapitálu v podniku. Hlavné princípy zodpovedného správania v pracovných vzťahoch. Typológia, klasifikácia a kategorizácia v neetického správania voči ľudskému kapitálu v podniku. Typológia diskriminácie v pracovných vzťahoch. Prepúšťanie a jeho akceptovateľnosť z aspektu SZP. Platná legislatíva ako etické minimum a systém nástrojov na pozitívne riešenie problémov neetického správania. Základné istoty a práva pre zamestnancov v Zákonníku práce. 7. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa. Téma je detailne zameraná na základné aspekty etického konzumerismu. Vysvetlenie praktického fungovania systému ochrany spotrebiteľa v SR a v EÚ. Hlavné zásady ochrany spotrebiteľa. Dimenzie funkčného modelu systému ochrany spotrebiteľa. Legislatívna ochrana (etické minimum) spotrebiteľa. Kontrola a regulácia ochrany spotrebiteľa v SR. Mimovládne organizácie zamerané na ochranu spotrebiteľa. Aktuálne trendy EÚ zamerané na etiku a ochranu spotrebiteľa. Program pre spotrebiteľov, v ktorom je prezentovaná strategická vízia spotrebiteľskej politiky EÚ. 8. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu ku komunite Téma sa primárne venuje vzťahu zodpovedného podniku ku komunite. Základná charakteristika atribútov komunity, society a spoločnosti. Aktivity podniku so zodpovedným/ udržateľným správaním v prospech komunity. Typológia, klasifikácia a kategorizácia aktivít etického podniku v prospech komunity: filantropia, donorstvo, dobrovoľníctvo, firemné investície do komunity, sponzoring. Špecifikácia firemnej filantropie a jej nástrojov. Etické minimum (legislatívna podpora) etického konania podniku so zodpovedným/ udržateľným správaním v prospech komunity. 9. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k životnému prostrediu Téma je majoritne zameraná na atribúty a determinanty vzťahu zodpovedného podnikania k environmentu. Pojmová klasifikácia: ekológia, environmentalistika a životné prostredie z aspektu ekonomického a etického. Starostlivosť o životné prostredie. Etické minimum v oblasti životného prostredia v SR a v EÚ. Environmentálny manažérsky systém. Pozitíva a negatítva implementovaného environmentálneho manažérskeho systému. Komparácia elementov normy ISO 14001 a EMAS. Aplikácia modelu PDCA pri implementácii environmentálneho manažérskeho systému. 10. týždeň: Zodpovedné podnikanie a medzinárodné vzťahy Téma je dominantne orientovaná na atribúty a determinanty zodpovedného podnikanie v medzinárodnom kontexte. Charakteristika globálneho systému. Synergický efekt determinantov podniku z aspektu ekonomiky a zodpovedného podnikania. Aplikácia princípu konceptuálnej relativity. Podniky v podmienkach globalizácie. Uzatváranie aliancií podnikov. Základné kategórie regionálneho záujmu z aspektu globalizácie. Uplatnenie princípov ZP v podnikoch v procese globalizácie Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj. Stratégia EÚ v oblasti zodpovedného podnikania. Európske a mimoeurópske systémy ESG. 11. týždeň: Corporate Governance a manažment zodpovedného podnikania Téma sa primárne venuje vzťahu Corporate Governance a manažment zodpovedného podnikania. Základná charakteristika atribútov Corporate Governance. Kľúčové aspekty Corporate Governance podľa typológie podnikov. Bázické systémy manažmentu zodpovedného podnikania. Reprezentatívne systémy hodnotení úspešnosti Corporate Governance. 12. týždeň: Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného/ESG podnikania I. Téma sa primárne koncentruje na podstatu vzťahu zodpovedného/udržateľného/ESG konania v rámci inštitucionalizovného manažmentu zodpovedného podnikania podniku a reporting zodpovedného/ udržateľného/ESG podnikania. Všeobecné princípy reportingu zodpovedného/ESG podnikania. Štandardy reportingu zodpovedného/ESG podnikania, udržateľného rozvoja a etického správania. 13. týždeň: Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného/ESG podnikania II. Téma sa nadväzuje na vedomosti predchádzajúceho týždňa a primárne rozvíja princípy reportingu zodpovedného/udržateľného/ESG podnikania. Štandardy reportingu zodpovedného/ udržateľného/ESG podnikania, udržateľného rozvoja a etického správania. Atribúty najrozšírenejších systémov reportingu zodpovedného/ESG podnikania: Európske a mimoeurópske systémy ESG. Integrovaný reporting. Legislatívna podpora (etické minimum) reportingu zodpovedného/udržateľného/ESG podnikania/ v SR, EÚ a mimo EÚ. Tematické vymedzenie cvičení: 1. týždeň: Fundamentálne princípy spoločenskej zodpovednosti podnikov Téma je detailne zameraná na základné kategórie a fundamentálne princípy teórie spoločenskej zodpovednosti podnikov. Predmet a podstata spoločenskej zodpovednosti podnikov. Teoretické východiská spoločenskej zodpovednosti podnikov. Vzťah etiky, spoločenskej zodpovednosti podnikov a ESG (Environmental, Social, Governance). Základy etiky a jej kategórie aplikovateľné spoločenskej zodpovednosti podnikov. 2. týždeň: Základné princípy teórie stakeholderov Téma sa primárne koncentruje na základné princípy fungovania zodpovedného podniku na trhu. Poslanie zodpovedného podniku. Princíp integrácie etiky a ekonomiky. Podnik ako súčasť spoločenského systému. Podstata eticko-ekonomickej dilemy: manažér – vlastník. Vzťah etiky a práva – etické minimum (legislatíva). Definícia, systematizácia a klasifikácia stakeholderov. Etické minimum pre stakeholderov, podľa skupín (primárni a sekundárni). 3. týždeň: Spoločenský systém podpory zodpovedného podnikania Téma je dominantne orientovaná na atribúty model synergického hodnotenia stavu zodpovedného podnikania v SR. Verejná politika. Využívané nástroje štátu. Aplikácia zodpovedného podnikania v podnikovom sektore. Formovanie povedomia o etickom podnikaní. Stratégia zlepšovania stavu SZP na Slovensku. Aktuálne trendy vývoja zodpovedného podnikania doma i vo svete. 4. týždeň: Podstata zodpovedného podnikania Téma sa primárne koncentruje na základné vzťahy: zodpovedné/udržateľné podnikanie a zodpovednosť subjektov podnikateľského prostredia. Základné charakteristiky zodpovedného podnikania. Klasifikácia pojmov zodpovedné podnikanie, spoločenská zodpovednosť, zodpovedné správanie, zodpovedné konanie. Piliere zodpovedného podnikania. Pyramída zodpovedného podnikania. Alternatívy zodpovedného podnikania. Výhody a nevýhody zodpovedného podnikania. 5. týždeň: Inštitucionalizácia zodpovedného podnikania Téma je detailne zameraná na základné kategórie a fundamentálne princípy inštitucionalizácie SZP do subjektov hospodárstva. Podstata inštitucionalizácie zodpovedného podnikania. Tvorba stratégie zodpovedného podnikania a jej implementácia. Aplikácia modelu PDCA pri inštitucionalizácii etiky do podniku. Aplikácia nástrojov na implementovanie zodpovedného podnikania – etický program. Klasifikácia a typológia systému etických kódexov. Všeobecné princípy etického kódexu. Plusy a mínusy inštitucionalizácie zodpovedného podnikania. 6. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ľudskému kapitálu Téma je dominantne orientovaná na atribúty a determinanty SZP v oblasti ľudského kapitálu. Kategorizácia pojmov: personál, pracovníci, zamestnanci, ľudský potenciál, ľudský kapitál. Identifikácia najfrekventovanejších etické problémov ľudského kapitálu v podniku. Hlavné princípy zodpovedného správania v pracovných vzťahoch. Typológia, klasifikácia a kategorizácia v neetického správania voči ľudskému kapitálu v podniku. Typológia diskriminácie v pracovných vzťahoch. Prepúšťanie a jeho akceptovateľnosť z aspektu SZP. Platná legislatíva ako etické minimum a systém nástrojov na pozitívne riešenie problémov neetického správania. Základné istoty a práva pre zamestnancov v Zákonníku práce. 7. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k ochrane spotrebiteľa Téma je detailne zameraná na základné aspekty etického konzumerismu. Vysvetlenie praktického fungovania systému ochrany spotrebiteľa v SR a v EÚ. Hlavné zásady ochrany spotrebiteľa. Dimenzie funkčného modelu systému ochrany spotrebiteľa. Legislatívna ochrana (etické minimum) spotrebiteľa. Kontrola a regulácia ochrany spotrebiteľa v SR. Mimovládne organizácie zamerané na ochranu spotrebiteľa. Aktuálne trendy EÚ zamerané na etiku a ochranu spotrebiteľa. Program pre spotrebiteľov, v ktorom je prezentovaná strategická vízia spotrebiteľskej politiky EÚ. 8. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu ku komunite Téma sa primárne venuje vzťahu zodpovedného podniku ku komunite. Základná charakteristika atribútov komunity, society a spoločnosti. Aktivity podniku so zodpovedným/ udržateľným správaním v prospech komunity. Typológia, klasifikácia a kategorizácia aktivít etického podniku v prospech komunity: filantropia, donorstvo, dobrovoľníctvo, firemné investície do komunity, sponzoring. Špecifikácia firemnej filantropie a jej nástrojov. Etické minimum (legislatívna podpora) etického konania podniku so zodpovedným/ udržateľným správaním v prospech komunity. 9. týždeň: Zodpovedné podnikanie vo vzťahu k životnému prostrediu Téma je majoritne zameraná na atribúty a determinanty vzťahu zodpovedného podnikania k environmentu. Pojmová klasifikácia: ekológia, environmentalistika a životné prostredie z aspektu ekonomického a etického. Starostlivosť o životné prostredie. Etické minimum v oblasti životného prostredia v SR a v EÚ. Environmentálny manažérsky systém. Pozitíva a negatítva implementovaného environmentálneho manažérskeho systému. Komparácia elementov normy ISO 14001 a EMAS. Aplikácia modelu PDCA pri implementácii environmentálneho manažérskeho systému. 10. týždeň: Zodpovedné podnikanie a medzinárodné vzťahy Téma je dominantne orientovaná na atribúty a determinanty zodpovedného podnikanie v medzinárodnom kontexte. Charakteristika globálneho systému. Synergický efekt determinantov podniku z aspektu ekonomiky a zodpovedného podnikania. Aplikácia princípu konceptuálnej relativity. Podniky v podmienkach globalizácie. Uzatváranie aliancií podnikov. Základné kategórie regionálneho záujmu z aspektu globalizácie. Uplatnenie princípov ZP v podnikoch v procese globalizácie Agenda 2030 pre udržateľný rozvoj. Stratégia EÚ v oblasti zodpovedného podnikania. Európske a mimoeurópske systémy ESG. 11. týždeň: Corporate Governance a manažment zodpovedného podnikania Téma sa primárne venuje vzťahu Corporate Governance a manažment zodpovedného podnikania. Základná charakteristika atribútov Corporate Governance. Kľúčové aspekty Corporate Governance podľa typológie podnikov. Bázické systémy manažmentu zodpovedného podnikania. Reprezentatívne systémy hodnotení úspešnosti Corporate Governance. 12. týždeň: Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného/ESG podnikania I. Téma sa primárne koncentruje na podstatu vzťahu zodpovedného/udržateľného/ESG konania v rámci inštitucionalizovného manažmentu zodpovedného podnikania podniku a reporting zodpovedného/ udržateľného/ESG podnikania. Všeobecné princípy reportingu zodpovedného/ESG podnikania. Štandardy reportingu zodpovedného/ESG podnikania, udržateľného rozvoja a etického správania. 13. týždeň: Manažment zodpovedného podnikania a reporting zodpovedného/ESG podnikania II. Téma sa nadväzuje na vedomosti predchádzajúceho týždňa a primárne rozvíja princípy reportingu zodpovedného/udržateľného/ESG podnikania. Štandardy reportingu zodpovedného/ udržateľného/ESG podnikania, udržateľného rozvoja a etického správania. Atribúty najrozšírenejších systémov reportingu zodpovedného/ESG podnikania: Európske a mimoeurópske systémy ESG. Integrovaný reporting. Legislatívna podpora (etické minimum) reportingu zodpovedného/udržateľného/ESG podnikania/ v SR, EÚ a mimo EÚ.
Podmienky na absolvovanie predmetu
30% aktívna účasť cez semester, skupinová práca – riešenie prípadových štúdií etických problémov (aktuálne údaje priamo z podniku) a jej prezentácia (podmienka 51% plnenia); 70% písomná záverečná skúška – kombinácia teoretickej časti a vypracovanie konkrétnej prípadovej štúdie (podmienka 51% plnenia)
Pracovné zaťaženie študenta
104 h - účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 13 h, individuálna práca 13 h, príprava na záverečnú skúšku 26 h
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
slovenský
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2025
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 31.08.2025