Podnikateľstvo (v anglickom jazyku)
- Kredity: 3
- Ukončenie: Skúška
- Rozsah: 2C
- Semester: letný
- Ročník: 2
- Fakulta podnikového manažmentu
Vyučujúci
Zaradený v študijných programoch
Výsledky vzdelávania
Vedomosť:
• predmet poskytuje súhrnné poznatky o podnikateľskom procese od vzniku nápadu až po predaj hotového produktu,
• kľúčovou vedomosťou je transformácia podnikateľského nápadu na minimálne životaschopný produkt a podnikateľský model, ktorý umožní udržateľné a rastúce podnikanie,
• podnikateľstvo je predstavené ako profesia svojho druhu, ktorá je kombináciou podnikateľského talentu, osobnostných vlastností, profesionálnej prípravy a v praxi overených postupov.
Kompetentnosť:
• osvojiť si zmysel, poslanie a podmienky životaschopného a spoločensky užitočného a zodpovedného podnikania,
• nájsť neuspokojenú potrebu, vytvárať a rozvíjať podnikateľský nápad, transformovať neuspokojený dopyt na atraktívnu ponuku stvárnenú minimálne životaschopným produktom,
• zostaviť podnikateľský model na realizáciu podnikania,
• presvedčiť investorov, aby poskytli finančné zdroje na realizáciu nápadu a rast podniku,
• vstúpiť na trh, získať prístup do distribúcie a etablovať podnik na trhu.
Zručnosť:
• podnikateľské myslenie, ktoré dokáže identifikovať neuspokojené potreby a medzery na trhu alebo utvárať potreby úplne nové,
• podnikateľské myslenie, ktoré vníma podnikateľské príležitosti v medzinárodnom až globálnom rozmere,
• kombinovať a syntetizovať výsledky osobnej a tímovej intuície a analýzy do podnikateľského nápadu,
• koordinovať prácu v tíme, riešiť názorové, záujmové a odborné konfrontácie na tému rozvoj nápadu, prežitie a rast podniku,
• presvedčivé a argumentačne podložené prezentovanie podnikateľského nápadu pred investorom,
• založenie vlastného podniku alebo uplatnenie podnikateľského štýlu manažérskej práce v existujúcom podniku.
Stručná osnova predmetu
1. Podnikateľstvo a podnikateľ.
2. Podnikateľská príležitosť a podnikateľský nápad
3. Hodnotenie podnikateľského nápadu I: Analýza ponúkanej hodnoty a jej súlad s neuspokojenou potrebou.
4. Hodnotenie podnikateľského nápadu II: Analýza realizovateľnosti
5. Minimálne životaschopný produkt a trhové testovanie
6. Zostavenie a vizualizácia podnikateľského modelu.
7. Reálna aplikácia podnikateľského modelu.
8. Druhy finančných zdrojov.
9. Obstarávanie finančných zdrojov.
10. Rozvíjanie partnerstiev na podporu nového podnikania.
11. Vstup na trh.
12. Realizácia distribúcie.
13. Právne aspekty podnikania.
Úlohy na cvičeniach:
1. Zadanie seminárnej práce - podnikateľského projektu.
2. Formulovanie podnikateľského nápadu.
3. Identifikácia neuspokojenej potreby a analýza obsahu ponúkanej hodnoty.
4. Analýza realizovateľnosti ponúkanej hodnoty.
5. Zostavenie minimálne životaschopného produktu a jeho trhové overovanie.
6. Zostavenie podnikateľského modelu na báze analyzovanej ponúkanej hodnoty.
7. Konfrontácia podnikateľského modelu so štandardizovanými podnikateľskými modelmi.
8. Voľba vhodného druhu financovania podnikateľského nápadu.
9. Vyjednávanie s poskytovateľmi finančných zdrojov.
10. Vzťah podnikateľského modelu a partnerskej siete.
11. Propagácia, vstup na trh a predaj produktu.
12. Voľba a rozvoj distribučnej siete.
13. Prezentácia podnikateľského projektu.
Odporúčaná literatúra
Základná literatúra:
1. BARON, Robert. A. – HMIELSKI, Keith. M.: Essentials of entrepreneurship. Changing the world, one idea at a time. Cheltenham : EE Edward Elgar, MA, 2018. 384 s. ISBN 978-1-78811-590-2.
2. FELD, Bred – MENDELSON, Jason. Venture deals. 2nd Edition. Hoboken : Wiley, 2013. 272 s. ISBN: 978-1118443613.
3. KURATKO, Donald F. Entrepreneurship. Theory, process, practice. Tenth edition. London : Cengage Learning, 2017. 465 s. ISBN 978-1-305-57624-7.
4. NECK, Heidi M. – NECK, Christopher P. – MURRAY, Emma L. Entrepreneurship. The practice and mindset. Los Angeles : SAGE Publishing, 2018. 530 s. ISBN 9781506376158.
5. OSTERWALDER, Alexander – PIGNEUR, Yves – BERNARDA, Gregory – SMITH, Alan. Value proposition design. Hoboken : Wiley, 2014. 320 s. ISBN 978-1-118-96805-5.
6. SCARBOURGH, Norman M. – CORNWALL, Jeffrey R. Essentials of entrepreneurship and small business management. London : Pearson, 2019. ISBN 9780136879664.
Doplnková literatúra:
1. BURNS, P. New venture creation. A framework for entrepreneurial start-ups. London : Palgrave MacMillan 2014. 528 s. ISBN 978-1137332899.
2. BUSSGANG, Jeffrey. Are you suited for a start-up. HBR, November-December 2017.
3. BUTLER, Timothy. Hiring entrepreneurial leader. HBR, March-April 2017.
4. FISHER Steven. – DUANE, Ja-Nae. The start-up equation. New York : McGraw-Hill, 2016. 320 s. ISBN 978-0071832366.
5. GASSMANN, Oliver – FRANKENBERG, Karolin – CSIK, Michaela. The business model navigator. London : Pearson, 2014. 400 s. ISBN 978-1292065816.
6. GOMPERS, Paul A. – GORNALL, Will – KAPLAN, Steven N. – STREBULAEV, Illya. How venture capitalist make decisions. HBR, March-April, 2021.
7. GULATI, Ranjay. Soul of start-up. HBR, July–August 2019.
8. ONYEMAH, Vincent – RIVERA PESQUERA, Martha – ALI, Abdul. What entrepreneurs get wrong. HBR, May 2013.
9. STESKAL, Milan – BONDAREVA, Alexandra. Idea to funding. Vienna : Milan Steskal, 2017. 140 s. ISBN 978-8097265915.
Sylabus predmetu
1. Podnikateľstvo a podnikateľ. Evolúcia podnikateľstva. Podnikateľské koncepcie (druhy, myšlienkové školy, procesy). Podnikateľské mýty. Kognitívne základy podnikateľstva. Podnikateľské rozmýšľanie. Nároky na osobu podnikateľa. Negatívne stránky podnikateľstva. Podnikateľská etika a etické dilemy. 2. Podnikateľská príležitosť a podnikateľský nápad Identifikácia podnikateľských príležitostí. Objavovanie a vynachádzanie neuspokojenej alebo úplne novej potreby. Podnikateľská predstavivosť a tvorivosť. Proces vzniku podnikateľského nápadu. Inovačný proces a kreatívne experimentovanie. Variácie a zvraty (pivoty) vo formovaní podnikateľského nápadu. 3. Hodnotenie podnikateľského nápadu I: Analýza ponúkanej hodnoty a jej súlad s neuspokojenou potrebou. Profil zákazníka: identifikovanie požiadavky/neuspokojenej potreby, nedostatkov a prínosov. Hodnotenie profilu zákazníka. Hodnotová mapa: identifikovanie výrobkov a služieb, zmierňovanie nedostatkov a tvorba prínosov. Hodnotenie zložiek hodnotovej mapy. Hľadanie zhody (problém-riešenie, produkt-trh, škálovateľný a ziskový podnikateľský model) 4. Hodnotenie podnikateľského nápadu II: Analýza realizovateľnosti Obmedzená objektívnosť hodnotenia. Hodnotiace kritériá (originalita, investície, rast predaja, pripravenosť produktu a zákazníkov). Tradičný proces hodnotenia (technická a trhová realizovateľnosť). Novšie metódy hodnotenia (funkčná realizovateľnosť, spotrebiteľská atraktívnosť, finančná životaschopnosť, metriky štíhleho startupu). 5. Minimálne životaschopný produkt a trhové testovanie Prototypovanie. Koncepcia štíhleho startupu. Minimálne životaschopný produkt. Pochopenie potrieb zákazníkov. Testovanie ponúkanej hodnoty. Trakcia. Validácia. Trhové experimentovanie. 6. Zostavenie a vizualizácia podnikateľského modelu. Účel podnikateľského modelu. Koncepcie RCOV, NICE, pozitívna špirála. Vizualizácie podnikateľských modelov: canvas (deväť blokov), trojuholník - business model navigator (štyri bloky). Náklady, výnosy a iné kľúčové ukazovatele výkonu (KPI). 7. Reálna aplikácia podnikateľského modelu. Inovácie podnikateľských modelov. Zhluková typológia reálnych modelov na báze vizualizácie canvas: A. Produkty a/verzus riešenia. B. Zdroje a procesy. C. Obchod. D. Komunity. E. Ceny a platby. Typológia na báze vizualizácie trojuholník - business model navigator (súbor 55 štandardizovaných modelov). 8. Druhy finančných zdrojov. Osobné úspory, FFF (rodina, priatelia, priaznivci), podnikateľskí anjeli, rizikoví kapitalisti (VCs), fondy súkromného kapitálu (private equity funds), davové financovanie (crowdfunding/bootstraping), mezanínový kapitál, verejné zdroje, dlhové financovanie. Podnikateľské dilemy. 9. Obstarávanie finančných zdrojov. Dôvody a zmysel externého financovania. Valuácia podniku. Investície do základného imania. Finančné výkazy a projekcie pre startupy. Proces vyjednávania medzi podnikateľom a investorom. Vyjednávacie taktiky. Motivácie investorov a podnikateľov. Prezentovanie podnikateľského nápadu. Rola investorov po poskytnutí kapitálu. 10. Rozvíjanie partnerstiev na podporu nového podnikania. Rola partnerstiev/sietí v budovaní sociálneho kapitálu. Užitočnosť partnerstiev/sietí pre podnikateľov. Metódy budovania partnerstiev/sietí. Virtuálne sieťovanie. Udržiavanie sietí. Sieťovanie za účelom zostavenia zakladateľského tímu. 11. Vstup na trh. Budovanie značky. Získanie prvého zákazníka. Od perspektívneho zákazníka k vernému zákazníkovi. Komunikačné linky s potenciálnym zákazníkom. Rozvoj komunikačných kampaní. Utváranie povedomia o produkte. Rozvoj predajných zručností. Motivácia zákazníka ku kúpe produktu. Penetrácia trhu. 12. Realizácia distribúcie. Výber lokality, dispozícia a vzhľad podniku. Vstup do distribučných sietí a kanálov. Elektronický obchod. Virálny marketing. Marketing v sociálnych médiách. Globálne aspekty podnikateľstva. 13. Právne aspekty podnikania. Ochrana intelektuálneho vlastníctva. Nástupníctvo (Faktory a postupy). Exit (IPO alebo predaj). Sériové podnikateľstvo. Podnikateľské zlyhanie a konkurz. Úlohy na cvičeniach: 1. Zadanie seminárnej práce - podnikateľského projektu. Obsah podnikateľského projektu bude vypracovaný v súlade s obsahom prednášok a cvičení a bude aplikáciou konkrétneho podnikateľského nápadu. Podnikateľský projekt bude vypracovaný priebežne a postupne na cvičeniach. 2. Formulovanie podnikateľského nápadu. Pozorovanie vybraného trhu a odvetvia, generovanie, oponovanie a syntetizovanie námetov do podnikateľského nápadu, rešeršovanie konkurenčných nápadov. Pivotovanie nápadu. 3. Identifikácia neuspokojenej potreby a analýza obsahu ponúkanej hodnoty. Aplikácia metódy profil zákazníka verzus hodnotová mapa. 4. Analýza realizovateľnosti ponúkanej hodnoty. Aplikácia sústav výberových kritérií, syntéza viackriteriálneho hodnotenia a posúdenie objektívnosti hodnotenia. 5. Zostavenie minimálne životaschopného produktu a jeho trhové overovanie. Návrh konceptu minimálne životaschopného produktu a metód trhového testovania, posúdenie objektívnosti návrhu trhového testovania. Návrh cenových relácií produktu. 6. Zostavenie podnikateľského modelu na báze analyzovanej ponúkanej hodnoty. Vizualizácia podnikateľského modelu na báze metódy canvas, variantné zobrazenia modelu, oponovanie modelu a jeho korektúra. 7. Konfrontácia podnikateľského modelu so štandardizovanými podnikateľskými modelmi. Komparácia navrhnutého modelu so štandardizovanými podnikateľskými modelmi podľa konceptu business model navigator. Oponovanie modelu a jeho korektúra. 8. Voľba vhodného druhu financovania podnikateľského nápadu. Výber, kombinácia a objem zdrojov potrebných na financovanie prevádzky a investícií. 9. Vyjednávanie s poskytovateľmi finančných zdrojov. Prezentácia podnikateľského nápadu pred investorom vo formáte elevator pitch. 10. Vzťah podnikateľského modelu a partnerskej siete. Identifikácia chýbajúcich zdrojov a procesov a špecifikácia dodávok od partnerov a komplementárov. 11. Propagácia, vstup na trh a predaj produktu. Voľba obsahu a štýlu propagácie, miesta a termínu vstupu na trh, vzťahov so zákazníkmi, korektúra cenových relácií produktu. 12. Voľba a rozvoj distribučnej siete. Stanovenie hlavného a vedľajších distribučných kanálov, špecifikácia cenových, termínových a technických podmienok distribúcie 13. Prezentácia podnikateľského projektu.
Podmienky na absolvovanie predmetu
10 % aktivita na cvičení, 30 % seminárna práca, 60 % písomná skúška
Pracovné zaťaženie študenta
78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre a vypracovanie seminárnej práce 26 h, príprava na skúšku 26 h)
Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu
Anglický
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022
Dátum schválenia: 11.03.2024
Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022