Strategický manažment

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
- nadobudnúť vedomosti o príčinách vzniku a zmysle strategického manažmentu,
- nadobudnúť vedomosti o teóriách a koncepciách strategického manažmentu,
- nadobudnúť vedomosti o metódach strategickej analýzy a syntézy,
- nadobudnúť vedomosti o podnikateľských/business a podnikových/corporate stratégiách,
- nadobudnúť vedomosti o metódach implementácie stratégie.
Kompetentnosť:
- tvorivo, prierezovo a celistvo vnímať podnik, zdôvodniť zmysel jeho súčasnej a budúcej existencie,
- tvorivo a kriticky rozmýšľať o cieľoch podniku, jeho pozícii v odvetví, v podnikateľskom prostredí a stratégii ako dosahovať ciele v prítomnosti a budúcnosti,
- vyvodzovať zo širokého obrazu reality zásadné a dlhodobé závery, ktorých výsledkom bude udržateľné podnikanie spĺňajúce kritériá spoločenskej a environmentálnej zodpovednosti.
Zručnosť:
- nadobudnúť spôsobilosť formulovať víziu, poslanie a ciele podniku,
- nadobudnúť spôsobilosť vypracovať externú strategickú analýzu a v konkrétnom podniku a identifikovať jeho možné pozície v odvetví,
- nadobudnúť spôsobilosť vypracovať internú strategickú analýzu v konkrétnom podniku a formulovať jeho konkurenčnú výhodu,
- nadobudnúť spôsobilosť vypracovať strategickú syntézu a formulovať podnikateľskú a podnikovú stratégiu v konkrétnom podniku,
- nadobudnúť spôsobilosť vypracovať postup implementácie stratégie v konkrétnom podniku.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Úvod do strategického manažmentu
2. Cieľová orientácia podniku
3. Analýza externého prostredia podniku
4. Predvídanie vývoja externého prostredia
5. Analýza interného prostredia podniku
6. Strategická syntéza
7. Podnikateľské stratégie
8. Podnikateľské stratégie vo vybraných situáciách
9. Podnikové stratégie
10. Riadenie a hodnotenie podnikového portfólia
11. Implementácia stratégie: komunikácia, organizácia a administratíva.
12. Implementácia stratégie: vodcovstvo, kultúra, moc, vnútropodnikový konflikt.
13. Strategické plánovanie a neformálne koncepty stratégie.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Objasnenie základných pojmov strategického riadenia.
2. Strategické rozhodnutia, strategické myslenie, strategickí manažéri.
3. Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku.
4. Skúmanie externého prostredia podniku.
5. Predvídanie vývoja vonkajšieho prostredia podniku.
6. Skúmanie interného prostredia podniku.
7. Strategická syntéza a formulovanie podnikateľských stratégií.
8. Generické koncepty podnikateľských stratégií.
9. Podnikateľské stratégie vo vybraných situáciách.
10. Identifikovanie a formulovanie podnikových stratégií.
11. Metódy hodnotenia podnikového portfólia.
12. Implementácia stratégie.
13. Referovanie a hodnotenie seminárnych prác.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. SLÁVIK, Štefan. Strategický manažment. Bratislava : Sprint 2, 2013. 390 s. ISBN 9788089393961.
2. MIŠÚNOVÁ HUDÁKOVÁ, Ivana a kol. Strategický manažment. Prípadové štúdie. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2019. 170 s. ISBN 978-80-225-4625-6.
3. DESS, Gregory G. – LUMPKIN, G. Tom – EISNER, Alan B. – McNAMARA Gerry. Strategic management. Creating competitive advantages. Ninth edition. New York : McGraw-Hill Education, 2018. 592 s. ISBN: 978-1259098680.
4. GRANT, Robert M. Contemporary Strategy Analysis: Text and Cases. 9th revised edition. Hoboken : John Wiley & Sons, 2016. 848 s. ISBN 9781119941897.
5. ROTHAERMEL, Frank T. Strategic management. Concepts and Cases. 3rd Edition. New York : McGraw-Hill/Irwin, 2016. 526 s. ISBN 978-1259913747.
Doplnková literatúra:
1. SLÁVIK, Štefan a kol. Podnikateľské modely. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2014. 238 s. ISBN 978-80-275-3986-9.
2. BARON, Robert A. – HMIELSKI, Keith M. Essentials of Entrepreneurship. Elgar 2018. 384 s. ISBN: 978 1 78811 590 2.
3. BRANDENBURGER, Adam. Strategy needs creativity. HBR March-April 2019.
4. BURNS, Paul. New Venture Creation. London : Palgrave MacMillan, 2014. 484 s. EAN 9781352000504.
5. GANS, Joshua – SCOTT, Erin L. – STERN, Scott. Strategy for start-ups. HBR May-June 2018.
6. MALNIGHT, Thomas W. – BUCHE, Ivy – DHANARAJ, Charles. Put the purpose at the core of your strategy. HBR September-October 2019.
7. MORDEN, Tony. Principles of Strategic Management. Third edition. Ashgate : Routledge, 2017. 640 s. ISBN 9781138297128.
8. NECK, Heidi M. – NECK, Christopher P. – MURRAY, Emma L. Entrepreneurship. The practice and mindset. London : SAGE, 2018. ISBN 9781506376158.
9. SCHMITT, Bernard H. Stratégia odvážnych. Bratislava : Eastone Books, 2010. 171 s. ISBN: 978-80-8109-121-6.
10. VOIGT, Kai I. – BULIGA, Oana – MICHL, Kathrin. Business Model Pioneers. Berlin : Springer, 2017. 215 s. ISBN 978-3-319-38845-8.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Úvod do strategického manažmentu Vymedzenie pojmu stratégia. Rozvoj teórie a praxe strategického riadenia. Vývojové fázy strategického riadenia. Koncepcie strategického riadenia. Proces strategického riadenia. Úrovne strategického riadenia. Vykonávatelia strategického riadenia. Strategické myslenie. 2. Cieľová orientácia podniku Vízia. Poslanie. Identifikovanie podnikania. Vzťah poslania a vízie. Zmena poslania. Záujmové skupiny. Poslanie ako dokument. Strategický zámer. Ciele a hierarchia cieľov. Obsah cieľov. Formulovanie cieľov. 3. Analýza externého prostredia podniku Povaha externého prostredia. Analýza makroprostredia. Analýza odvetvového prostredia. Parametre a hybné sily odvetvia. Konkurenčné sily. Monitorovanie a predvídanie správania sa konkurentov. Hodnotenie celkovej atraktívnosti odvetvia. 4. Predvídanie vývoja externého prostredia Prognóza a proces prognózovania. Predvídanie a adaptácia v nestálom externom prostredí. Prognostické metódy. Matematicko-štatistické metódy. Heuristické metódy. Cieľovo orientované metódy. Predvídanie strategických prekvapení. 5. Analýza interného prostredia podniku Klasifikácia prvkov interného prostredia. Konkurenčná výhoda. Podmienky vzniku konkurenčnej výhody. Modely konkurenčnej výhody. Viacrozmerná analýza konkurenčnej výhody. Udržateľnosť konkurenčnej výhody. Proces a metódy internej analýzy. 6. Strategická syntéza Tabuľka SWOT. Zostavenie stratégie podľa tabuľky SWOT. Ofenzívne a defenzívne stratégie. Zostavenie stratégie podľa metódy SPACE. Stratégia ako napätie medzi cieľmi a zdrojmi. Organizácia práce pri formulovaní stratégie. Vizualizácia stratégie. Výber stratégie. 7. Podnikateľské stratégie Kontingentná typológia podnikateľských stratégií. Generické typológie podnikateľských stratégií: Porter, Hall, Mintzberg, Miles a Snow, Nelson Valverde. Typológia strategických hodín. Stratégia najlepších nákladov (Porterova typológia + hybridná stratégia). 8. Podnikateľské stratégie vo vybraných situáciách Stratégie adaptované na štruktúru odvetvia. Stratégie adaptované na životný cyklus odvetvia. Stratégie adaptované na pozíciu podniku v odvetví. Stratégie pre malé podniky. Stratégie pre podniky v kríze. Stratégie v cyklických odvetviach. Stratégie v dynamickom a zložitom prostredí. Stratégia modrého oceánu. 9. Podnikové stratégie Rast a rozvoj podniku. Koncentrácia na jedno podnikanie a prechod k diverzifikácii. Podniková výhoda. Rastové stratégie. Stratégia koncentrácie. Stratégia vertikálnej integrácie. Stratégia príbuznej diverzifikácie. Stratégia nepríbuznej diverzifikácie. Aliančná stratégia. Akvizičná stratégia. Stabilizačná stratégia. Revitalizačné stratégie. Útlmové stratégie. 10. Riadenie a hodnotenie podnikového portfólia Charakteristika podnikovej stratégie. Metódy portfóliovej analýzy. Matica BCG a jej modifikácie. Matica GEC. Matica Shell. Matica životného cyklu odvetvia. Rodičovská matica. Hodnotenie strategických parametrov podnikateľských jednotiek. Formulovanie podnikovej stratégie. Riadenie multi podnikateľského podniku. 11. Implementácia stratégie: komunikácia, organizácia a administratíva. Štruktúra a podmienky implementácie stratégie. Komunikácia pri implementácii. Tvorba vhodnej organizačnej štruktúry. Zosúladenie organizačnej štruktúry so stratégiou. Stratégiou ovplyvňované prístupy k organizačnej štruktúre. Integrácia a integračné mechanizmy. Administratívne nástroje. Koncepcia Balanced Scorecard. Kontrolné systémy. Odmeňovanie. 12. Implementácia stratégie: vodcovstvo, kultúra, moc, vnútropodnikový konflikt. Strategické vodcovstvo. Podniková kultúra. Záujmy a moc. Vnútropodnikový konflikt. Vodca ako kouč, obratné a pohotové vodcovstvo. Otvorené kultúry. Politické zručnosti. Byrokratické zručnosti. Limity byrokracie. Mocenské základne. 13. Strategické plánovanie a neformálne koncepty stratégie. Porovnanie formálneho a neformálneho konceptu tvorby stratégie. Neformálne metódy a postupy tvorby stratégie. Účinnosť neformálnych metód a postupov tvorby stratégie. Proces strategického plánovania. Formálna dokumentácia strategického plánovania. Nároky, očakávania a paradoxy strategického plánovania. strategické plánovanie v praxi. Podnikateľské modely. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Objasnenie základných pojmov strategického riadenia. Rekapitulácia poznatkov z predmetu Manažment, zmysel strategického manažmentu, príčiny vzniku strategického manažmentu, obsah stratégie, stratégia verzus taktika, úloha konkurencie vo formulovaní stratégie, interné a externé predpoklady na uskutočňovanie účinného strategického manažmentu. Zadanie seminárnej práce. 2. Strategické rozhodnutia, strategické myslenie, strategickí manažéri. Vykonávatelia strategického manažmentu. Uvažovanie strategických manažérov. Plánovaná a neplánovaná podnikateľská stratégia. Strategické a taktické rozhodovanie. Kap. 1. zbierky prípadových štúdií: 1.1 Generáli v kravatách 1.2 Neplánovaná a spontánna stratégia 1.3 Strategickí manažéri a strategické myslenie 1.4 Strategické a taktické rozhodnutia 3. Formulovanie vízie, poslania a cieľov podniku. Cieľová orientácia podniku. Súvzťažnosť hodnôt, vízie, poslania a cieľov podniku. Obsah hodnôt, poslania, vízie a cieľov podniku. Kap. 2.: 2.1 Formulovanie hodnôt spoločnosti Henkel 2.2 Steve Jobs – najväčší vizionár IT biznisu 2.3 Formulovanie poslania spoločnosti Virtual Reality Media 2.4 Podnikové ciele 4. Skúmanie externého prostredia podniku. Analýza makroprostredia. Analýza odvetvového a konkurenčného prostredia. Faktory ovplyvňujúce rozvoj odvetvia. Identifikovanie strategických skupín v odvetví. Kap. 3.: 3.1 Analýza technicko-technologického prostredia 3.2 Odvetvová analýza chemického priemyslu 3.3 Hybné sily podnikania v priemysle 3.4 Odvetvie stavebnej projekcie 5. Predvídanie vývoja vonkajšieho prostredia podniku. Predvídanie vývoja makroprostredia a odvetvového prostredia podniku na báze identifikovania a predvídania hybných síl a tvorby strategických scenárov. Kap. 4.: 4.1 Podnikanie vo wellnesse 4.2 Predvídanie vývoja potravinárstva 4.3 Budúcnosť elektromobility 4.4 Koniec novín? 6. Skúmanie interného prostredia podniku. Analýza konkurenčnej výhody, aplikácia metódy VRIO, udržateľnosť konkurenčnej výhody. Dlhodobé metamorfózy vývoja konkurenčnej výhody zrelého podniku. Konkurenčná výhoda malého začínajúceho podniku. Kap. 5.: 5.1 Skúmanie konkurenčnej výhody spoločnosti Beiersdorf 5.2 Štruktúra konkurenčnej výhody Komárňanských tlačiarní 5.3 Startup Addwork 7. Strategická syntéza a formulovanie podnikateľských stratégií. Aplikácia syntézy SWOT, SPACE, konceptu modrého oceánu a odvážneho myslenia. Kap. 6.: 6.1 Kofola – ako poraziť Coca-Colu a Pepsi-Colu? 6.2 Formulovanie podnikateľskej stratégie VTS CR 6.3 Formulovanie podnikateľskej stratégie Xiaomi 6.4 Stratégia rozvoja železničnej dopravy 6.5 Rozvíjanie stratégie odvážneho myslenia 8. Generické koncepty podnikateľských stratégií. Aplikácia generických podnikateľských stratégií. Stratégia nákladového vodcovstva, diferenciácie a špecializácie. Kap. 7.: 7.1 Maloobchodné siete 7.2 Medusa Group 7.3 Aerospool 7.4 Aplikácia vybraných typológií podnikateľských stratégií 9. Podnikateľské stratégie vo vybraných situáciách. Aplikácia stratégie malého vznikajúceho podniku, stratégie podniku v zrelom odvetví, stratégie podniku v dynamickom a zložitom prostredí a v kríze. Kap. 8.: 8.1 Stratégia malého vznikajúceho podniku 8.2 Bankovníctvo na Slovensku 8.3 Stratégie v dynamickom a zložitom prostredí 8.4 Stratégia pre podniky v kríze 10. Identifikovanie a formulovanie podnikových stratégií. Aplikácia stratégie príbuznej diverzifikácie, nepríbuznej diverzifikácie, vertikálnej integrácia a akvizičná stratégia. Kap. 9.: 9.1 Matador Holding, a. s. 9.2 Penta Investments, investičná skupina 9.3 Zara, s. a. 9.4 Kofola, a. s. 11. Metódy hodnotenia podnikového portfólia. Aplikácia matice BCG s viacerými súradnicovými systémami, matice GEC, matice životného cyklu odvetvia a rodičovskej matice. Kap. 10.: 10.1 Matica BCG 10.2 Portfólio spoločnosti Philip Morris 10.3 Matica životného cyklu odvetvia 10.4 Železiarne Podbrezová Odovzdanie seminárnej práce. 12. Implementácia stratégie. Aplikácia nástrojov implementácie stratégie. Komunikácia, organizačná štruktúra, podniková kultúra, metóda BSC. Kap. 11.: 11.1 Komunikácia ako nástroj implementácie stratégie 11.2 Samsung Corporation – adaptácia na zmeny v podnikateľskom prostredí 11.3 Podniková kultúra ako nástroj implementácie stratégie 11.4 Aplikácia metódy Balanced Scorecard pri realizácii stratégie v podniku osobnej železničnej dopravy 13. Referovanie a hodnotenie seminárnych prác. Udeľovanie zápisu do AIS.

Podmienky na absolvovanie predmetu

10 % aktivita na cvičení, 30 % seminárna práca, 60 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

156 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, vypracovanie seminárnej práce 26 h, príprava na skúšku 52 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022