Manažérske simulácie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Komplexný pohľad na riadenie podniku a jeho hospodársku činnosť získaný prostredníctvom riadenia fiktívneho podniku, ktorý podniká na viacerých trhoch a predáva diferencované výrobky. Praktickou aplikáciou vedomostí získaných z doposiaľ absolvovaných odborných predmetoch na prvom a druhom stupni štúdia a rozšírením o poznatky z manažmentu tržieb študent získa reálnu predstavu o vzájomnom komplementárnom ako aj konkurenčnom pôsobení manažérskych rozhodnutí vo všetkých funkčných oblastiach riadenia.
Kompetentnosť:
• efektívne získavanie správnych informácii o konkrétnych podnikových aktivitách, ich spracovanie a využitie v rozhodovacom procese,
• kriticky zhodnotiť priebeh podnikových činností a vlastných manažérskych rozhodnutí v jednotlivých oblastiach riadenia,
• realizovať efektívne tímové rozhodnutia,
• na základe správneho získavania a spracovania údajov navrhnúť riešenia na zvýšenie efektívnosti podnikových rozhodnutí.
Zručnosť:
• Predmet rozvíja zručnosti v tvorbe a riadení podnikovej stratégie podniku, prostredníctvom súboru taktík v oblasti personálneho riadenia, podnikových financií a investícií, marketingu, podnikového plánovania, riadenia výroby a produktového manažmentu.
• interpretovať finančné výkazy, výkazy predajnosti produktov a kriticky zhodnotiť možnosti ďalšieho smerovania podniku,
• analyzovať dopady výrobných, logistických, finančných a cenových rozhodnutí.
• realizovať základné podnikové analýzy v oblasti ľudských zdrojov, nákupu surovín, externej výroby, strojového zariadenia vo vzťahu k nákladom.

Stručná osnova predmetu

1. Testovacie kolo 1:
Vytvorenie firemných kont, predstavenie manažérskej simulácie a opis základných rozhodnutí v kontexte na podnikové výsledky. Popis výstupnej štvrťročnej správy. Podmienky k zápočtu. Rozdelenie študentov do manažérskych rolí – marketing, výroba a doprava, personalistika.
2. Testovacie kolo 2:
Teória: Riadenie tržieb podniku (podstata, oblasti použitia - cena, produkcia, náklady)
Simulácia: Odbyt f=(cenová optimalizácia, nákladová (marketing, Výskum a vývoj, RĽZ,
Servis). Skúšobné rozhodnutia bez znalostí.
Zobrazenie časovej osi rozhodnutí a pôsobenia ich dôsledkov.
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza.
3. KOLO 1:
Teória: Model tržieb podniku v konkrétnom odvetví - model tržieb s ďalšími komponentmi, ako sú návrh hodnoty pre zákazníka a vzťahy s partnermi vytvárajú koncept podnikateľského modelu.
Model tržieb špecifikuje riadenie toku tržieb a spôsob, akým sa jednotlivé zložky podnikateľského modelu podieľajú na jeho tvorbe.
Simulácia:
U1: Prepočet potreby pracovníkov,
U2: vplyv sociálnych výdavkov na fluktuáciu,
U3: Prepočet objemu výroby
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza
4. KOLO 2:
Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu cien. Cenová optimalizácia – dopytová krivka, Pascheho index, index konjunktúry.
Cenový benchmarking, ktorý predstavuje manažérsku techniku určenú na analýzu konkurenčného cenového prostredia
Nákladová cenotvorba - krátkodobá, dlhodobá spodná hranica ceny, základná cena
Simulácia: vlastné rozhodnutia
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza
5. KOLO 3:
Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu nákladov.
Výroba - plánovanie objemu produkcie, externá výroba, plánovanie potreby strojov, surovín.
Cenová elasticita dopytu, prepočet prostredníctvom údajov zo Správ.
Simulácia: vlastné rozhodnutia
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza
6. KOLO 4:
Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu nákladov.
Výroba - plánovanie objemu produkcie vo vzťahu k potrebe pracovníkov, prepočet potreby surovín s využitím informácií zo znalostnej krivky.
Simulácia: vlastné rozhodnutia
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza.
7. KOLO 5:
Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu produkcie.
Výroba - plánovanie objemu produkcie, externá výroba, plánovanie potreby strojov, surovín
Simulácia: vlastné rozhodnutia
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza
8. KOLO 6:
Teória: Finančné investície, Manažment pohľadávok a záväzkov, Cenový controlling – krycí príspevok, bezpečnostná marža.
Simulácia: vlastné rozhodnutia v danej oblasti
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza.
9. KOLO 7:
Teória: Hodnotiace ukazovatele rozhodnutí (cenový controlling, krycí príspevok, cenové rozpätie, prevádzkový zisk)
Simulácia: vlastné rozhodnutia
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza.
10. KOLO 8:
Teória: Hodnotiace ukazovatele manažmentu tržieb
Simulácia: vlastné rozhodnutia
Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza.
11. Prezentácie dosiahnutých výsledkov za všetky hracie kolá so zameraním sa na kľúčové dobré ako aj chybné rozhodnutia aj s ich dopadmi – skupiny 1 až 3.
12. Prezentácie dosiahnutých výsledkov za všetky hracie kolá so zameraním sa na kľúčové dobré ako aj chybné rozhodnutia aj s ich dopadmi – skupiny 4 až 6.
13. Sumarizácia špecifických znakov simulačných modelov a simulačných prístupov.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. VOGL, Michaela. Strategická manažérska simulácia LUDUS. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2014. 112 s. ISBN 978-80-225-4030-8.
2. REMEŇOVÁ Katarína. Manažérske simulácie : manažment tržieb a cien v manažérskej simulácii Ludus. Bratislava : Vydavateľstvo EKONÓM, 2019. 103 s. ISBN 978-80-225-4652-2.
3. CROSS, G. Robert. Revenue management : Hard-Core Tactics for Market Domination. New York: Bantam Doubleday Dell Publisher Group, 1997. 124 s. ISBN 0-553-06734-6.
4. DILLER, H. – HERRMANN, Andreas. Handbuch Preispolitik: Strategien — Planung — Organisation — Umsetzung. Wiesbaden : Gabler Verlag, 2013, s. 838. ISBN 978-3- 322-90513-0.
5. HINTSCHES, André – SPENGLER, Thomas – VOLLING, Thomas – WITTEK, Kai – PRIEGNITZ, Gerald. Revenue Management in Make-To-Order Manufacturing: Case Study of Capacity Control at ThyssenKrupp VDM. In Business Research, Berlin : Springer International Publishing, 2010, roč. 3, č.2, s.173-190. ISSN 2198-2627.
Doplnková literatúra:
1. BUSHM, Rainer – FUCHS, Wolfgang –UNGER, Fritz. Integriertes Marketing: Strategie - Organisation – Instrumente. Wiesbaden : Springer-Verlag, 2008, s.1004. ISBN 978-3-8349-0991-6.
2. DILLER, Hermann. – KÖHLER, Richard. Preispolitik. Stuttgart : Verlag W. Kohlhammer, 2008, s. 576. ISBN 978-3-17-019492-2.
3. HERDE, Felix. Revenue-Management-Ansatz für eine Annahmesteuerung kundenspezifischer Regenerationsaufträge komplexer Investitionsgüter. Wiesbaden : Springer-Verlag, 2017, s. 269. ISBN 978-3-658-20730-4
4. KRAUSE, Hans-Ulrich – ARORA, Dayanand. Controlling-Kennzahlen - Key Performance Indicators. München : Oldenbour Verlag, 2010, s. 739. ISBN 978-3-486-59690-8
5. KLEIN, Robert – STEINHARDT, Claudius. Revenue Management. Grundlagen und mathematische methoden. Berlin : Springer Verlag, 2008. 251 s. ISBN 978-3-540-68843-3.
6. MEEHAN, M. Julie – SIMONETTO, G. Michel – MONTAN, Larry – GOODIN, CHristopher. Pricing and Profitability management. Singapore : Wiley Publishing, 2011, s. 320. ISBN 978-0-470-82527-3.
7. SIMON, Hermann. Preisheiten. Frankfurt : Campus Verlag, 2013, s. 288. ISBN 978-3593-50450-6.
8. TALLURI, Kalyan – VAN RYZIN, Garrett. The Theory and Practice of Revenue Management. New York : Springer, 2004. 713 s. ISBN 978-0-387-27391-4
9. VITHALA. Rao. Handbook of Pricing Research in Marketing. Glos : Edward Elgar Publishing, 2009, s. 616. ISBN 978-1-84720-240-6
10. YEOMAN, Ian – MCMAHON-BEATTIE, Una. Revenue Management: A Practical Pricing Perspective. Hampshire : Palgrave Macmillan, 2011, s.273. ISBN 978-0-230-24141-1.
11. ZATTA, Danilo. Revenue Management in Manufacturing. State of the Art, Application and Profit Impact in the Process Industry. Munich : Springer International Publishing, 2016, s. 129. ISBN 978-3-319-30239-3.
12. LEE, May – NEPAL, Brian. Analyzing cost-to-serve quantification methodologies in a wholesale industry setting. In: International Annual Conference of the American Society for Engineering Management : ASEM, USA, 18 October 2017. Huntsville : American Society for Engineering Management, 2017, s. 1-10. ISBN 978-1-5108-5160-3.

Sylabus predmetu

1. Testovacie kolo 1: Vytvorenie firemných kont, predstavenie manažérskej simulácie a opis základných rozhodnutí v kontexte na podnikové výsledky. Popis výstupnej štvrťročnej správy. Podmienky k zápočtu. Rozdelenie študentov do manažérskych rolí – marketing, výroba a doprava, personalistika. 2. Testovacie kolo 2: Teória: Riadenie tržieb podniku (podstata, oblasti použitia - cena, produkcia, náklady) Simulácia: Odbyt f=(cenová optimalizácia, nákladová (marketing, Výskum a vývoj, RĽZ, Servis). Skúšobné rozhodnutia bez znalostí. Zobrazenie časovej osi rozhodnutí a pôsobenia ich dôsledkov. Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza. 3. KOLO 1: Teória: Model tržieb podniku v konkrétnom odvetví - model tržieb s ďalšími komponentmi, ako sú návrh hodnoty pre zákazníka a vzťahy s partnermi vytvárajú koncept podnikateľského modelu. Model tržieb špecifikuje riadenie toku tržieb a spôsob, akým sa jednotlivé zložky podnikateľského modelu podieľajú na jeho tvorbe. Simulácia: U1: Prepočet potreby pracovníkov, U2: vplyv sociálnych výdavkov na fluktuáciu, U3: Prepočet objemu výroby Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza 4. KOLO 2: Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu cien. Cenová optimalizácia – dopytová krivka, Pascheho index, index konjunktúry. Cenový benchmarking, ktorý predstavuje manažérsku techniku určenú na analýzu konkurenčného cenového prostredia Nákladová cenotvorba - krátkodobá, dlhodobá spodná hranica ceny, základná cena Simulácia: vlastné rozhodnutia Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza 5. KOLO 3: Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu nákladov. Výroba - plánovanie objemu produkcie, externá výroba, plánovanie potreby strojov, surovín. Cenová elasticita dopytu, prepočet prostredníctvom údajov zo Správ. Simulácia: vlastné rozhodnutia Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza 6. KOLO 4: Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu nákladov. Výroba - plánovanie objemu produkcie vo vzťahu k potrebe pracovníkov, prepočet potreby surovín s využitím informácií zo znalostnej krivky. Simulácia: vlastné rozhodnutia Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza. 7. KOLO 5: Teória: Manažment tržieb - prístupy k riadeniu produkcie. Výroba - plánovanie objemu produkcie, externá výroba, plánovanie potreby strojov, surovín Simulácia: vlastné rozhodnutia Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza 8. KOLO 6: Teória: Finančné investície, Manažment pohľadávok a záväzkov, Cenový controlling – krycí príspevok, bezpečnostná marža. Simulácia: vlastné rozhodnutia v danej oblasti Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza. 9. KOLO 7: Teória: Hodnotiace ukazovatele rozhodnutí (cenový controlling, krycí príspevok, cenové rozpätie, prevádzkový zisk) Simulácia: vlastné rozhodnutia Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza. 10. KOLO 8: Teória: Hodnotiace ukazovatele manažmentu tržieb Simulácia: vlastné rozhodnutia Simulácia štvrťroka, generovanie správ a ich analýza. 11. Prezentácie dosiahnutých výsledkov za všetky hracie kolá so zameraním sa na kľúčové dobré ako aj chybné rozhodnutia aj s ich dopadmi – skupiny 1 až 3. 12. Prezentácie dosiahnutých výsledkov za všetky hracie kolá so zameraním sa na kľúčové dobré ako aj chybné rozhodnutia aj s ich dopadmi – skupiny 4 až 6. 13. Sumarizácia špecifických znakov simulačných modelov a simulačných prístupov.

Podmienky na absolvovanie predmetu

15 % seminárna práca, 15 % zápočtový test, 70% aktívna realizácia rozhodnutí v simulácii

Pracovné zaťaženie študenta

78 h (účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava na zápočtovú písomku 26 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 11.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022