Sociálne siete v podnikaní

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosť:
• Prehľad o možnostiach pôsobenia a stratégiách uplatnenia sa podniku na rozličných sociálnych sieťach a tvorba obsahu pre tieto sociálne média pomocou rozličných nástrojov, formátov a spôsobov s cieľom zaujatia potenciálneho zákazníka organizácie.
Kompetentnosť:
• Navrhnutie cieľovej skupiny potenciálnych zákazníkov podniku nachádzajúcich sa na sociálnych sieťach pre presné cielenie obsahu.
• Chápanie možností poskytujúce rozličné sociálne média a schopnosť zvoliť optimálny mix týchto médií pre podnik.
• Tvorba stratégie pre uplatnenie sa podniku na sociálnych sieťach.
• Pochopenie dát a zákonitostí sociálnych sietí a schopnosť posúdiť a vyhodnotiť efektivitu pôsobenia organizácie na týchto médiách.
Zručnosť:
• Vytváranie zaujímavého multimediálneho obsahu pre potreby podniku prítomného na sociálnych sieťach.
• Posúdenie a vyhodnotenie jednotlivých sociálnych médií a spôsoby vhodnej prítomnosti konkrétnej organizácií na uvedených médiách.
• Vytvorenie mixu jednotlivých komunikačných kanálov dostupných na sociálnych sieťach, tak aby vytvorili nákladovo efektívnu kooperatívnu platformu na komunikáciu.
• Získavanie, integrácia, analýza a následná interpretácia dát získaných zo sociálnych sietí na vyhodnotenie pôsobenia organizácie na nich.

Stručná osnova predmetu

Tematické vymedzenie prednášok:
1. Základné východiská sociálnych sietí v podnikaní.
2. Východisková situácia pred vstupom firmy do sociálnych médií.
3. Analýza možností v oblasti prítomnosti organizácie na sociálnych sieťach.
4. Tvorba stratégie pre sociálne siete.
5. Možnosti prezentácie firmy v prostredí sociálnej siete Facebook, stratégie prístupu k tvorbe obsahu, možnosti platenej propagácie, spôsoby predaja produktov a možnosti získavania dát.
6. Možnosti prezentácie firmy v prostredí sociálnych sietí.
7. Možnosti prezentácie firmy v prostredí sociálnych sietí zameraných na profesionálov.
8. Využívanie sociálnych sietí v oblasti B2B.
9. Možnosti platených reklám na sociálnych sieťach.
10. Vyhodnocovanie úspešnosti pôsobenia organizácie na sociálnych sieťach.
11. Živé vysielanie pomocou sociálnych médií.
12. Copywriting.
13. Právne a etické rámce podnikania na sociálnych sieťach.
Tematické vymedzenie cvičení:
1. Základy ovládania open-source softvéru pre tvorbu grafiky (Inskpace) ako podpora pre vytváranie obsahu pre sociálne siete.
2. Základy ovládania open-source softvéru pre úpravu grafiky (Gimp) ako podpora pre vytváranie obsahu pre sociálne siete.
3. Práca s open-source video editačným softvérom pre rýchlu úpravu krátkych videí pre ich publikovanie na sociálnych sieťach.
4. Prípadová štúdia realizácie auditu prítomností vybranej firmy v online prostredí a na sociálnych sieťach.
5. Vytvorenie profilu fiktívnej organizácií na sociálnej sieti Facebooku, tvorba a možnosti rozličných formátov propagácie vybranej organizácie a možnosti predaja tovaru priamo pomocou uvedenej sociálnej siete.
6. Možnosti propagácie a prezentácie vybranej fiktívnej organizácie pomocou sociálnych sietí zameraných na multimediálny obsah (Instagram, Pinterest, Tiktok a iné).
7. Možnosti propagácie a prezentácie vybranej fiktívnej organizácie pomocou sociálnych sietí zameraných na textový obsah (Twitter a iné).
8. Prípadová štúdia postupu získavania potenciálnych zamestnancov pomocou sociálnych sietí vo všeobecnosti a pomocou špecializovanej sociálnej siete LinkedIn.
9. Postupy pre získavanie potenciálnych zákazníkov v oblasti B2B pomocou rozličných sociálnych sietí so zameraním sa na LinkedIn.
10. Základy práce s open-source streamovacím nástrojom OBS a jeho prepojenie na vysielanie živého obsahu na sociálne siete.
11. Analýza dát získaných z rozličných sociálnych sietí a jej vyhodnotenie pomocou jedného centrálneho dashboardu vytvoreného v programe PowerBI.
12. Prezentácia študentských projektov.
13. Prezentácia študentských projektov.

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. PERFORMICS a kol., Uspejte v online. Bratislava : Lion Communications Slovakia, 2021. 296 s. ISBN 9788097369408
2. KAWASAKI, Guy. – FITZPATRIKOVÁ, Peg. Umění sociálnich médií. Bratislava : Impossible, s.r.o., 2017. 160 s. ISBN 9788087673300.
3. JANOUCH, Viktor. Internetový marketing. Brno : Computer Press, 2020. 376 s. ISBN 9788025150160.
4. JAMBOR, Jiří – KYSELÝ, Jan. Social Selling. Future Sales, Praha : Jiří Jambor, 2019. 130 s. ISBN 9788090653115.
5. LOSEKOOT, Michelle – VYHNÁKOVÁ, Eliška. Jak na sítě. Praha : Jan Melvil Publishing, 2019. 328 s. ISBN 9788075550842.
Doplnková literatúra:
1. LIPSCHULZ, Harris. Social Media Communication. 3. vyd. London : Routledge, 2021. 388 s. ISBN 978-0367195007.
2. BUTOW, Erik a kol. Ultimate Guide to Social Media Marketing. Entrepreneur Press, 2020. 376 s. ISBN 978-1599186740
3. SOLOMON, Michael. – TUTEN, Tracy. Social Media Marketing. London : Pearson, 2014. 248 s. ISBN 9781292023533.
4. OPRESNIK, Marc. – KOTLER, Philip. – HOLLENSEN, Svend. Social Media Marketing: A Practitioner Guide. 4. vyd. Hamburg : Opresnik Managment Consulting, 2020. 231 s. ISBN 979-8643250623.
5. QUESENBERRY, Keith. Social Media Strategy. Lanham : Rowman & Littlefield, 2015. 256 s. ISBN 9781442251533.
6. RYAN, Damian. Understanding Social Media. Lonodn : Kogan Page, 2015. 300 s. ISBN 978-0749473563.

Sylabus predmetu

Tematické vymedzenie prednášok: 1. Základné východiská sociálnych sietí v podnikaní – vymedzenie pojmu sociálne siete, typy sociálnych sietí, možnosti prítomností na rozličných typoch sociálnych sietí. 2. Východisková situácia pred vstupom firmy do sociálnych médií, tvorba cieľov, definovanie cieľových skupín potenciálnych zákazníkov, tvorba persón, definovanie rozpočtu a pochopenie možností. 3. Analýza možností v oblasti prítomnosti organizácie na sociálnych sieťach – vytvorenie cesty zákazníka a identifikácia bodov, kde potenciálny zákazník prichádza do styku so sociálnymi sieťami organizácie. Tvorba lieviku sociálnych médií. Hodnotenie a audit aktuálnej prítomnosti. 4. Tvorba stratégie pre sociálne siete – postup návrhu stratégie vrátane auditu aktuálnej situácie, tvorby SWOT analýzy, konkurenčnej analýzy, definovanie cieľovej skupiny, obsahové platformy (blog, webstránky, podcast, webináre, ...), definovanie kanálov na sociálnych sieťach a určenie taktických plánov generovania potenciálnych zákazníkov. 5. Možnosti prezentácie firmy v prostredí sociálnej siete Facebook, stratégie prístupu k tvorbe obsahu, možnosti platenej propagácie, spôsoby predaja produktov a možnosti získavania dát. 6. Možnosti prezentácie firmy v prostredí sociálnych sietí zameraných na multimediálny obsah ako Instagram, Pinterest a iné, stratégie prístupu k tvorbe obsahu, možnosti platenej propagácie, spôsoby predaja produktov a možnosti získavania dát. 7. Možnosti prezentácie firmy v prostredí sociálnych sietí zameraných na profesionálov ako LinkedIn a iné, stratégie prístupu k tvorbe obsahu, možnosti platenej propagácie, spôsoby predaja produktov a možnosti získavania dát. 8. Využívanie sociálnych sietí v oblasti B2B, ich špecifiká v porovnaní s tradičnými sociálnymi sieťami, stratégie uplatnenia sa v oblasti B2B na štandardných sociálnych sieťach. 9. Možnosti platených reklám na sociálnych sieťach a ich prínosy pre firmy v porovnaním s organickými príspevkami, finančné porovnanie na oboch prístupov na základe príkladu. 10. Vyhodnocovanie úspešnosti pôsobenia organizácie na sociálnych sieťach – spôsoby získavanie dát zo sociálnych sietí, integrácia dát, výpočet kľúčových ukazovateľov efektívnosti a posúdenie finančnej efektívnosti. 11. Živé vysielanie pomocou sociálnych médií - možnosti vysielanie cez rozličné streamovacie platformy, ich výhody a nevýhody, spôsoby získavania leadov a generovanie príjmov. 12. Copywriting – efektívne písanie textov pre sociálne a online média na zaujatie cieľovej skupiny návštevníkov, možnosti využitia blogových príspevkov a rozličných foriem dokumentov na generovanie leadov. 13. Právne a etické rámce podnikania na sociálnych sieťach – prípadové štúdie na možnosti zneužitia osobných dát dostupných na sociálnych sieťach, právne aspekty ochrany duševného vlastníctva pri publikovaní obsahu na sociálnych sieťach. Tematické vymedzenie cvičení: 1. Základy ovládania open-source softvéru pre tvorbu grafiky (Inskpace) ako podpora pre vytváranie obsahu pre sociálne siete. 2. Základy ovládania open-source softvéru pre úpravu grafiky (Gimp) ako podpora pre vytváranie obsahu pre sociálne siete. 3. Práca s open-source video editačným softvérom pre rýchlu úpravu krátkych videí pre ich publikovanie na sociálnych sieťach. 4. Prípadová štúdia realizácie auditu prítomností vybranej firmy v online prostredí a na sociálnych sieťach. 5. Vytvorenie profilu fiktívnej organizácií na sociálnej sieti Facebooku, tvorba a možnosti rozličných formátov propagácie vybranej organizácie a možnosti predaja tovaru priamo pomocou uvedenej sociálnej siete. 6. Možnosti propagácie a prezentácie vybranej fiktívnej organizácie pomocou sociálnych sietí zameraných na multimediálny obsah (Instagram, Pinterest, Tiktok a iné). 7. Možnosti propagácie a prezentácie vybranej fiktívnej organizácie pomocou sociálnych sietí zameraných na textový obsah (Twitter a iné). 8. Prípadová štúdia postupu získavania potenciálnych zamestnancov pomocou sociálnych sietí vo všeobecnosti a pomocou špecializovanej sociálnej siete LinkedIn. 9. Postupy pre získavanie potenciálnych zákazníkov v oblasti B2B pomocou rozličných sociálnych sietí so zameraním sa na LinkedIn. 10. Základy práce s open-source streamovacím nástrojom OBS a jeho prepojenie na vysielanie živého obsahu na sociálne siete. Streamovanie na sociálne siete pomocou mobilných zariadení. 11. Analýza dát získaných z rozličných sociálnych sietí a jej vyhodnotenie pomocou jedného centrálneho dashboardu vytvoreného v programe PowerBI. 12. Prezentácia študentských projektov – návrh trojmesačného plánu pre sociálne média pre vybratú firmu. 13. Prezentácia študentských projektov – návrh trojmesačného plánu pre sociálne média pre vybratú firmu.

Podmienky na absolvovanie predmetu

30 % priebežná písomná práca, 70 % písomná skúška

Pracovné zaťaženie študenta

130 h (účasť na prednáškach 26 h, účasť na seminároch 26 h, príprava na semináre 26 h, príprava na projektu 26 h, príprava na skúšku 26 h)

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 14.05.2022