Úvod do jazykovedy

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Výsledky vzdelávania:
Vedomosti:
- Nadobudnutie základných informácií o histórii a vývoji lingvistiky ako samostatnej vednej disciplíny. Pozornosť sa sústredí najmä na získanie vedomostí o charaktere a štruktúre jazyka ako systému, ale aj o jeho fungovaní ako procese komunikácie. Študenti nadobudnú poznatky o javoch a procesoch prebiehajúcich na jednotlivých úrovniach jazyka.
Kompetentnosti:
- Nadobudnutie celostnej predstavy o podstate jazykovedy a pochopenie predmetu jej štúdia.
- Nadobudnutie kompetentnosti v oblasti vnímania a chápania rozdielov medzi funkcionalistickým a formalistickým prístupom k štúdiu jazyka a porozumenie procesov prebiehajúcich na konkrétnych úrovniach jazyka.
- Pochopenie faktorov - parametrov diskurzu, ktoré významne ovplyvňujú použitie konkrétnych jazykových prostriedkov v danej komunikačnej situácii.
Zručnosti:
- Osvojenie si kľúčových relevantných pojmov a nadobudnutie schopnosti správne analyzovať lingvistické javy a používať vhodnú lingvistickú terminológiu.
- Na základe pochopenia podstaty parametrov diskurzu rozvoj schopnosti selektovať a využívať špecifické jazykové prostriedky v záujme dosiahnutia konkrétnych komunikačných cieľov.

Stručná osnova predmetu

- Jazykoveda a predmet jej štúdia, interdisciplinárne presahy jazykovedy
- Európsky štrukturalizmus a F. de Saussure
- Funkcionalistický vs. formalistický prístup k štúdiu jazyka
- Jazyk a komunikácia, kontext, diskurz
- Jazykový znak, morfologická typológia jazykov, vzťah jazykovedy a semiotiky
- Roviny jazyka a ich charakteristika.

Odporúčaná literatúra

Odporúčaná literatúra:
Základná literatúra:
1. WIDDOWSON, Henry G. (ed.) Linguistics - Oxford Introduction to Language Study. Oxford: Oxford University Press. 2009.
2. GREGOROVÁ, Renáta; KÖRTVÉLYESSY, Lívia. Introduction to English Linguistics. A Practical Coursebook. Košice: Slovacontact. 2009.
Doplňujúca literatúra:
1. FASOLD, Ralph W.; CONNOR-LINTON, Jeff (eds.) An Introduction to Language and Linguistics. Cambridge: Cambridge University Press. 2000.
2. van DIJK, Teun A. Discourse, context and cognition. Discourse Studies, 8(1), 2006. ss. 159-177. https://doi.org/10.1177/1461445606059565
3. MAURY-ROUAN, Claire; NOEL-JORAND, Marie-Christine, et al. A linguistic toolbox for discourse analysis: towards a multidimensional handling of verbal interactions. Discourse Studies, 7 (3), 2005. ss.289-313. https://doi.org/10.1177/1461445605052188

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 30%
Záverečné hodnotenie: 70%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na prednáškach
26 hodín – účasť na seminároch
16 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
36 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

anglický

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.05.2022

Dátum schválenia: 09.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 03.05.2022