Komunikačné zručnosti v španielskom jazyku I.

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
Tematické zameranie predmetu reflektuje profesijné špecifiká štúdia vrátane poznania sociokultúrnych aspektov hispanofónnych krajín. Predmet je zameraný na praktický jazyk, na rozvíjanie jazykových komunikačných zručností študentov španielčiny v súlade s požiadavkami ich študijného zamerania. Študent sa oboznámi s jazykovými prostriedkami jednotlivých žánrov, ako rozprávanie, opis, úvaha atď. Osvojí si stratégie aktívneho učenia sa pri rozvíjaní počúvania a čítania s porozumením. Naučí sa porozumieť neverbálnym formám komunikácie.
Kompetentnosti:
Študent dokáže spoľahlivo odovzdať podrobné informácie, dostatočne presne vyjadrovať myšlienky a rozvíjať diskusiu na známe témy. Je schopný pracovať so širokou škálou autentických hovorených a písaných textov v španielskom jazyku a realizovať následné úlohy a aktivity. Dokáže vytvoriť a zrozumiteľne rozvíjať monologické žánre, ako rozprávanie, opis, úvahu atď, ale aj viesť dialóg s hispanofónnym komunikačným partnerom.
Zručnosti:
Po absolvovaní predmetu študent dosiahne také komunikačné zručnosti, ktoré mu umožnia porozumieť ústnym aj písomným prejavom v cieľovom jazyku a primerane v ňom komunikovať. Študent dokáže začať, udržiavať a ukončiť komunikáciu pomocou efektívneho striedania sa s komunikačným partnerom. Vie prispôsobiť svoje vyjadrovacie prostriedky danej situácii a príjemcovi. Dokáže sa adaptovať na zmeny v priebehu konverzácie. Vie efektívne používať spájacie výrazy tak, aby vystihol vzťah medzi jednotlivými myšlienkami.

Stručná osnova predmetu

- Naratívne komunikačné zručnosti, rozprávanie v typických a netypických situáciách
- Opisné komunikačné techniky
- Argumentačné komunikačné techniky – argumentácia, polemika, diskusia, debata
- Výkladové a úvahové komunikačné techniky
- Dialogizovaná reč – dialógy vo vybraných komunikačných situáciách.
- Jazykové prostriedky rozprávania, opisu, argumentácie, vysvetľovania a úvahy a dialógu

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. HIGUERAS GARCÍA MARTA.: DidactiRed IV Competencias generales, Madrid, Ediciones SM – Instituto Cervantes, 2006
2. HIGUERAS GARCÍA MARTA.: DidactiRed V Actividades de la lengua y estrategias (comprensión, expression, interacción y mediación), Madrid, Ediciones SM – Instituto Cervantes, 2006
3. DÍAZ LOURDES., AZMERICH MARTA.: La destreza escrita. Madrid, Edelsa Grupo Didascalia, S.A., 2003
4. VÁZQUEY GRACIELA.: La destreza oral, Madrid, Edelsa Grupo Didascalia, S.A., 2000
Doplňujúca literatúra:
1. CALSAMIGLIA, HELENA, TUSÓN, AMPARO.: Las cosas del decir. Manual de análisis del discurso. Barcelona: Ariel, 1999
2. CASTELLCÀ, JOSEP MARIA.: Las tipologías textuales y la enseñanza de la lengua, Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, n.º 10, pp. 23-31, 1996
3. MARTÍN ZORRAQUINO, MARÍA ANTONIA, PORTALÉS, JOSÉ.: «Los marcadores del discurso». En Bosque, I. y Demonte, V. (dirs.). Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe, 1999, pp. 4051-4213
4. MENDOZA FILLOLA ANTONIO, ROMEA CASTRO CELIA, CANTERO SERENA FILLOLA.: Didáctica de la lengua y la literatura para una sociedad plurilingüe del siglo XXI. Barcelona: Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura - Universitat de Barcelona, 1997, pp. 3-12

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40%
Záverečné hodnotenie: 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
30 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
48 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

španielsky

Dátum schválenia: 08.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022

Dátum schválenia: 08.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 18.05.2022