Interkultúrna komunikácia v španielskom jazyku

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• pochopenie a rozlišovanie pojmov ako etnocentrizmus verzus globalizácia, šovinizmus, rasizmus, nacionalizmus, akulturácia a pochopenie hlavných stereotypov o Španielsku a ďalších hispanofónnych krajinách
• rozpoznávanie základných príčin konfliktov, ktoré vznikajú v interkultúrnej komunikácii a znalosť metód a techník ich riešenia.
Kompetentnosti:
• aktívne používanie odbornej terminológie a schopnosť diskutovať o aktuálnych otázkach, ktoré sú súčasťou spoločenskej debaty v hispanofónnych krajinách
• bohatá slovnú zásobu v oblasti dejín, kultúrno-spoločenských reálií, ekonomického a politického jazyka
• schopnosť analyzovať vlastnú kultúrnu identitu, rozvíjať kritický postoj k vlastnej spoločnosti a schopnosť konfrontovať ho s postojom k iným kultúram
• kompetencia prekonávania bariér etnocentrizmu a chápanie nebezpečenstva predsudkov v procese interkultúrnej komunikácie
Zručnosti:
• študent má osvojenú sociokultúrnu kompetentnosť a je schopný pochopiť mentalitu obyvateľov hispanofónnych krajín a súžitie rôznych národnostných a náboženských skupín
• v súčinnosti s rozvíjaním interkultúrnej kompetencie, tento kurz rozvíja zároveň aj komunikačné zručnosti študentov v cudzom jazyku a aktivizuje slovnú zásobu danej záujmovej oblasti

Stručná osnova predmetu

- Etnocentrizmus, šovinizmus, rasizmus, nacionalizmus, akulturácia
- Stereotypy: hispanofónne krajiny verzus Slovensko
- Možnosti predchádzania vzniku komunikačných problémov v interkultúrnom prostredí
- Príčiny vzniku konfliktov, metódy a techniky ich riešenia
- Metódy a techniky riešenia interkultúrnych problémov
- Etnocentrizmus verzus globalizácia

Odporúčaná literatúra

Základná literatúra:
1. CELEDON, M.: Comunicación intercultural. Madrid: FCEditorial. 2021
2. IVORA PÉREZ, F. M.: La comunicación intercultural y el discurso de los negocios. Alicante: Publicaciones de la Universitad d’Alicante. 2014
3. PLAZA DEL PINO, F. J.: Comunicación, cuidado y vida en la diversidad : una propuesta de formación intercultural. Almería: Universidad de Almería. 2018
Doplňujúca literatúra:
1. BECHER, G.: Publicidad intercultural: componentes. Albacete: @becedario. 2007

Podmienky na absolvovanie predmetu

Priebežné hodnotenie: 40%
Záverečné hodnotenie: 60%

Pracovné zaťaženie študenta

Celkové pracovné zaťaženie študenta: 104 hodín. Z toho:
26 hodín – účasť na seminároch
30 hodín – príprava na semináre a na priebežné hodnotenie
48 hodín – príprava na záverečnú skúšku

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

španielsky

Dátum schválenia: 08.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.05.2022

Dátum schválenia: 08.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 04.05.2022