Medzinárodná expanzia firiem

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Zmeny na globálnom trhu a formovanie úspešnej stratégie, úspešná medzinárodná stratégia: základné prvky, strategické aliancie, fúzie a akvizície, riadenie ľudských zdrojov v zahraničí: problematika expatriotov a lokalizácie, organizačný design a jeho miesto v stratégii firiem, „Global Learning“ v stratégii úspešných firiem, stratégia zahraničných firiem na trhoch SVE, regionalizácia ako forma stratégie multinacionálnych korporácií, stratégia slovenských firiem na zahraničných trhoch.
Študenti získajú tieto schopnosti absolvovaním tohto predmetu. Prípadové štúdie, individuálna práca na seminároch a skupinová práca tvoria základné súčasti predmetu. Zabezpečujú, aby študenti mohli priamo uplatniť svoje nové vedomosti a schopnosť analyzovať v práci. Dôraz na interdisciplinárne porozumenie a praktickú relevantnosť znamená, že ekonomické, obchodné a právne aspekty tvoriace jadro predmetu sú prepojené s praktickými cvičeniami.

Stručná osnova predmetu

Formovanie úspešnej stratégie, strategické aliancie, fúzie a akvizície riadenie ľudských zdrojov v zahraničí, základné problémy v riadení ĽZ v zahraničí, expatrioti, lokalizácia a jej miesto v riadení ĽZ, nové trendy v riadení ľudských zdrojov, problematika leadershipu a ľudských zdrojov v medzinárodnej firme, medzinárodná stratégia slovenských firiem: problémy, chyby a východiská, stratégie nadnárodných firiem v strednej a východnej Európe.

Odporúčaná literatúra

Povinná literatúra k predmetu:
Ferenčíková a kol: Medzinárodná expanzia firiem: stratégie, partnerstvá a ľudské zdroje, Iura Edition, 2013, ISBN: 978-80-8078-532-1.
Odporúčaná literatúra:
Peter J. Dowling, Marion Festing, Allen Engle: International Human Resource Management, ISBN-10: 140807574.
Armstrong Michael: A Handbook of Human Resource Management Practice, 2010.
Armstrong Michael: Řízení lidských zdrojů, 978-80-247-1407-3, 2007.

Sylabus predmetu

Úvod do problematiky, zmeny na globálnom trhu a formovanie úspešnej stratégie. Seminár: Úvod do problematiky, zadanie seminárnych prác, podmienky zápočtu a skúšky. Priame zahraničné investície a možnosti medzinárodného rastu firiem. Seminár: prípadová štúdia. Úspešná medzinárodná stratégia: základné prvky. Seminár: prípadová štúdia. Strategické aliancie I. Seminár: prípadová štúdia. Strategické aliancie II. Seminár: prípadová štúdia. Fúzie a akvizície I. Seminár: prípadová štúdia. Fúzie a akvizície II. Seminár: prípadová štúdia. Riadenie ľudských zdrojov v zahraničí I. Základné problémy v riadení ĽZ v zahraničí, tri podoby manažmentu ĽZ v zahraničí, globálna integrácia v riadení ĽZ. Základné problémy umiestňovania expatriotov v zahraničí, lokalizácia a jej miesto v riadení ĽZ Seminár: prípadová štúdia. Riadenie ľudských zdrojov v zahraničí II. ĽZ v medzinárodných alianciách a spoločných podnikoch, ĽZ v priebehu fúzií a akvizícií. Koordinácia networkov nadnárodných firiem, riadenie rozvoja talentov pre medzinárodné firmy, zmena a inovácie v riadení ĽZ v zahraničí, "Competing Value Framework" a miesto ĽZ v ňom. Seminár: prípadová štúdia. Nové trendy v riadení ľudských zdrojov. Aktuálne problémy riadenia ĽZ v slovenských firmách podnikajúcich v zahraničí. Seminár: prípadová štúdia. Fúzie a akvizície – prípad konkrétnej firmy. Seminár: prípadová štúdia, seminárne práce – prezentácia. Problematika leadershipu a ľudských zdrojov v medzinárodnej firme. Seminárne práce – prezentácia. Medzinárodná stratégia slovenských firiem: problémy, chyby a východiská. Seminárne práce – prezentácia. Stratégie nadnárodných firiem v strednej a východnej Európe.

Podmienky na absolvovanie predmetu

seminár - účasť, aktivita, záverečný projekt;
záverečná skúška.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.01.2022

Dátum schválenia: 06.03.2024

Dátum poslednej zmeny: 14.01.2022