Metódy kvalitatívneho výskumu v účtovníctve

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Výsledky vzdelávania:
Napriek tomu, že dominantný prúd akademického výskumu v oblasti ekonómie sa sústreďuje na využívanie kvantitatívnych metód výskumu, nie je to jediný prístup k formulácii vedeckých problémov a ich riešeniu. Výsledkom absolvovania predmetu by malo byť to, aby študent: a) nadobudol schopnosť uvedomiť si kvalitatívne aspekty výskumu v účtovníctve, tak z hľadiska jeho zamerania, ako aj z hľadiska kvalitatívnych faktorov ktoré môžu ovplyvniť aj kvantitatívny výskum, b) sa vedel pri svojej vedeckej práci zameriavať aj na tieto aspekty, c) dokázal preukázať nadobudnuté schopnosti prípravou návrhu vedeckého článku zameraného na vybranú oblasť.
Vedomosti
Študent získa vedomosti o kvalitatívnych aspektoch výskumu v účtovníctve, najmä z hľadiska vyhľadávania príkldov dobrej praxe, zameriavania sa na to ako môžu kultúrne, historické, antropologické a iné faktory ovplyvňovať prax v účtovníctve, spôsobu posudzovania lingvistických a iných neštruktúrovaných kvalít účtovných informácií a využívanie vizuálnych dát. Okrem toho by mal mať nadobudnúť vedomosti aj o tom, ako môže rôzne kultúrne, sociologické a iné faktory ovplyvňovať zameranie a konštrukciu výskumu. V neposlednom rade by mal získať aj poznatky o požiadavkách na etiku samotného kvalitatívneho výskumu v účtovníctve.
Kompetentnosti
Absolvovaním predmetu získa študent kompetencie spočívajúce v schopnosti identifikovať výzvy ktoré súvisia s kvalitatívnym výskumom v účtovníctve, posúdiť výber prístupov ktoré relevantným spôsobom na tieto výzvy reagujú a primerane ich aplikovať. Študent bude schopný pri návrhu výskumu eliminovať možnú predpojatosť ktorá súvisí najmä s kultúrnym a sociálnym zázemím výskumníka. Súčasne bude schopný identifikovať kvalitatívne faktory ktoré môžu ovplyvniť relevantnosť výskumu a určiť, či sa tieto faktory majú stať sami predmetu výskumu alebo či ich vplyv má byť vhodnou metodikou eliminovaný.
Zručnosti
Študent získa zručnosti potrebné na výber voľbu témy samostatného kvalitatívne orientovaného vedeckého výskumu v oblasti účtovníctva, návrh metodických postupov jeho riešenia (v súlade s nadobudnutými poznatkami a kompetenciami) a jeho realizáciu a to minimálne v rozsahu vedeckého článku.

Stručná osnova predmetu

Sociálno konštruktionistický prístup, interpretatívny výskum a historiografia v účtovnom výskume. Teória zakotvenia. Vizuálne metodológie pre účtovníctvo. Vyhľadávanie pozitív v praxi. Etnografické a antropologické štúdie v účtovníctve. Analýza slovných informácií. Intervencionistický výskum v účtovníctve. Sebaanalýza výskumníka. Analýza a interpretácia kvalitatívnych údajov. Etické aspekty kvalitatívneho výskumu.

Odporúčaná literatúra

Odporúčaná literatúra:
1. Ahrens, T. and Chapman, C. (2006). Doing qualitative field research in management accounting: positioning data to contribute to theory. Accounting, Organizations and Society, Vol. 31, No. 8, pp. 819– 841.
2. Ahrens, T. et al (2008) The future of interpretive accounting research – a polyphonic debate, Critical Perspectives on Accounting, 19, 840–866.
3. Alvesson, M. and Sandberg, J. (2011). Generating research questions through problematization. Academy of Management Review, 36, 247–271.
4. Alvesson, M., Hardy, C. and Harley, B. (2008). Reflecting on reflexivity: reflexive textual practices inorganization and management theory. Journal of Management Studies, 45, 480–501.
5. Covaleski, M.A. and Dirsmith, M.W. (1990). Dialectical tension, double reflexivity and the everyday accounting researcher: On using qualitative methods. Accounting, Organizations and Society, 15, 543–547.
6. Fleischman, R. K. and Tyson, T. N. (2003). Archival research methodology. In Fleischman, R. K., Radcliffe, V. S. and Shoemaker, P. A. (eds) Doing Accounting History: Contributions to the Development of Accounting Thought, Studies in the Development of Accounting Thought, Vol. 6, Bingley: Emerald, pp. 31–48.
7. Gurd, B. (2008). Remaining consistent with method? An analysis of grounded theory research in accounting. Qualitative Research in Accounting and Management, 5:2, 122–138.
8. Hopwood, A.G. (2007). Whither accounting research. The Accounting Review, 82, 1365–1374.
9. Jönsson. S. and Lukka, K. (2006). There and back again. Doing interventionist research in management accounting. In C.S. Chapman, A.G. Hopwood, and M.D. Shields (2006) Handbook of Management Accounting Research. New York: Elsevier, Vol. 1, 373–397.
10. Laughlin, R. (1995). Empirical research in accounting: alternative approaches and a case for middle range thinking. Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 8, No. 1, pp. 63–87.
11. Lukka, K. and Kasanen, E. (1995). The Problem of Generalizability: anecdotes and evidence in accounting research. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 8:5, 71–90.
12. Lukka, K. and Suomala, P. (2014). Relevant interventionist research: Balancing three intellectual virtues. Accounting and Business Research, 44:2, 204–220.
13. McKinnon, J. (1988). Reliability and Validity in Field Research: Some Strategies and Tactics’, Accounting. Auditing and Accountability Journal, Vol. 1, No. 1, pp. 34–54.
14. Miles, M. and Huberman, A. (1994), Qualitative Data Analysis, 2nd ed., London: SAGE Publications
15. Modell, S. (2015). Theoretical triangulation and pluralism in accounting research: a critical realist critique. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 28, 1138–1150.
16. Modell, S. (2015). Making institutional accounting research critical: dead end or new beginning? Accounting, Auditing and Accountability Journal, 28, 773–808.
17. Parker, L.D. (2008). Interpreting interpretive accounting research. Critical Perspectives on Accounting, Vol. 19, No. 6, pp. 909–914.
18. Power, M. (2000). The audit implosion. London: ICAEW.
19. Sy, A. and Tinker, T. (2005). Archival research and the lost worlds of accounting. Accounting History,
20. Tinker, T. (2005). The withering of criticism. A review of professional, Foucauldian, ethnographic, and epistemic studies in accounting. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 18, 100–135.
21. Townley, B. (1993). Foucault, power/knowledge, and its relevance for human resource management. Academy of Management Review, 18, pp. 518–545.

Sylabus predmetu

1. Výskum v účtovníctve vychádzajúcich zo sociálneho konštruktivizmu 2. Interpretatívny výskum v účtovníctve: minulosť, prítomnosť, budúcnosť 3. Historiografia v účtovnom výskume 4. Uplatňovanie teórie zakotvenia v štúdiách o účtovníctve: prehľad princípov, predpokladov a metód 5. Vizuálne metodológie pre účtovníctvo 6. Appreciative inquiry (vyhľadávanie pozitív) v účtovnom výskume: procesy a analýzy. 7. Etnografické a antropologické štúdie v účtovníctve 8. Prípadové štúdie v účtovnom výskume 9. Analýza slovných informácií v účtovnom výskume 10. Intervencionistický výskum v účtovníctve 11. Sebaanalýza v účtovnom výskume 12. Analýza a interpretácia kvalitatívnych údajov 13. Etické aspekty kvalitatívneho výskumu

Podmienky na absolvovanie predmetu

účasť na seminároch 52 h,
príprava na semináre 52 h,
spracovanie semestrálneho projektu 52 h,
účasť na kolokviu 8 h
príprava na záverečnú skúšku 70 h

Pracovné zaťaženie študenta

Dosiahnutie aspoň 51 % bodov z maximálneho počtu bodov pridelených na semestrálny projekt a záverečnú skúšku.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 08.01.2022

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 08.01.2022