Multimediálne aplikácie

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Po absolvovaní predmetu, majú mať študenti :
Znalosti
A. Orientovať sa v pojmovom aparáte v oblasti multimediálnej komunikácie.
B. Analyzovať potreby firmy aj cieľových skupín v kontexte multimediálnej komunikácie.
C. Sformulovať podstatu riešenej úlohy z pohľadu multimediálnej komunikácie a v súvislostiach medzi jednotlivými vyjadrovacími možnosťami multimediálnych prvkov.
E. Rozumieť digitálnej fotografii, kompozícii a teórii farieb.
Zručnosti
D. Vytvoriť vlastný multimediálny výstup alebo dodať kvalitné zadanie externým špecialistom.
F. Dokázať pracovať s rastrovým editorom, softvérovou videostrižňou, 3D modelovacím programom a 3D tlačiarňou.
H. Prezentovať a obhajovať na profesionálnej úrovni nimi navrhované riešenia.
Spôsobilosti
A. Aplikovať pojmový aparát multimediálnej komunikácie pri tvorbe a hodnotení výstupov.
B. Samostatne analyzovať potreby firmy a cieľových skupín a premietnuť ich do návrhu multimediálneho riešenia.
C. Integrovať rôzne multimediálne prvky do komplexného a zrozumiteľného výstupu.
D. Pracovať ako súčasť vývojového alebo tvorivého tímu a chápať jeho organizáciu a procesy.
H. Profesionálne prezentovať, obhajovať a argumentačne zdôvodniť zvolené multimediálne riešenie.

Stručná osnova predmetu

1. Vymedzenie Multimediálne systémov, úvod do problematiky
2. Vymedzenie technických, programových, technologických a ekonomických predpokladov realizácie multimediálnych výstupov
3. Multimediálne formáty statických a dynamických výstupov
4. Teória farieb, farebná hĺbka, farebný priestor
5. Digitálna fotografia (porovnanie s analógovou fotgrafiou, základné princípy..)
6. Kompozícia (osoby, príroda, produktová, reklamná...)
7. Práca s rastrovým editorom
8. Typografia (podstata, zákonitosti, použitie..)
9. Grafický návrh webovej stránky
10. Spracovanie audiovizuálnych záznamov
11. Práca so softvérovou videostrižňou
12. 3D modelovanie (spôsoby a možnosti, modelovanie pomocou jednoduchého CAD nástroja)
13. 3D tlač (spôsoby tvorby 3D výstupu, technológie 3D tlače)

Odporúčaná literatúra

1. Chapman, N. (2009). Digital multimedia. John Wiley & Sons.
2. Coward, C. (2019). Beginner's guide to 3D modeling. No Starch Press.
3. Faulkner, A., & Chavez, C. (2019). Adobe Photoshop: Classroom in a book (2020 release). Adobe Press.
4. Gitner, S. (2015). Multimedia storytelling for digital communicators in a multiplatform world. Taylor & Francis.
5. James, H. (2021). Getting started with DaVinci Resolve 17. Anodyne Press.
6. Kelby, S., & Dogra, S. (2021). Digitální fotografie: Krok za krokem k profesionální fotografii. Zoner Press.
7. Rund, F. (2016). Multimédia I. ČVUT Praha.
8. Schellmann, B., et al. (2002). Média: Základní pojmy, návrhy, výroba. Europa Sobotáles.
9. Schmidt, P., & Bandurič, I. (2015). Úvod do tvorby webu 1. Vydavateľstvo Ekonóm.
10. Willis, J., & Dogra, S. (2019). Autodesk Fusion 360. Cadartifex.
11. Bishop, R. (2022). The art of color correction: Theory and practice for video editors. Routledge.
12. Landa, R. (2024). Graphic design solutions (7th ed.). Cengage Learning.

Sylabus predmetu

1. Vymedzenie multimediálnych systémov, úvod do problematiky Úvod do základných pojmov a princípov multimediálnych systémov a ich úlohy v komunikácii. Prehľad typických oblastí použitia multimédií v praxi. Diskusia o špecifikách multimodálnych výstupov a ich technologickom základe. 2. Vymedzenie technických, programových, technologických a ekonomických predpokladov realizácie multimediálnych výstupov Prehľad hardvérových a softvérových nástrojov potrebných pre profesionálnu multimediálnu tvorbu. Základné ekonomické aspekty tvorby digitálnych výstupov a projektové plánovanie. Výber vhodných technológií podľa cieľa, rozsahu a kvality výstupu. 3. Multimediálne formáty statických a dynamických výstupov Rozdelenie a charakteristika statických (obrázky, grafika) a dynamických (video, animácie) formátov. Špecifiká kompresie, kvality, prenosu a kompatibility. Kritériá výberu formátu podľa účelu a médií. 4. Teória farieb, farebná hĺbka, farebný priestor Základy farbového vnímania, aditívne a subtraktívne modely farieb. Význam farebnej hĺbky pre kvalitu obrazu a farebné prechody. RGB, CMYK, HSL a ďalšie priestory a ich vhodnosť pre rôzne typy projektov. 5. Digitálna fotografia (porovnanie s analógovou fotografiou, základné princípy) Vysvetlenie rozdielov medzi analógovou a digitálnou fotografiou z pohľadu kvality, procesu a technológií. Základné princípy expozície, clony, závierky a citlivosti. Výber vhodného vybavenia podľa typu fotografickej úlohy. 6. Kompozícia (osoby, príroda, produktová, reklamná…) Pravidlá vizuálnej kompozície a ich aplikácia v rôznych fotografických žánroch. Využitie svetla, perspektívy, symetrie a dominantných prvkov. Praktické odporúčania pre tvorbu esteticky aj komunikačne účinného obrazu. 7. Práca s rastrovým editorom Základy úprav bitmapovej grafiky vrátane retuše, maskovania, vrstiev a farebných korekcií. Využitie nedestruktívnych postupov pri profesionálnych úpravách. Praktické workflow pri tvorbe grafických výstupov. 8. Typografia (podstata, zákonitosti, použitie) Princípy typografického dizajnu a ich význam pri efektívnej komunikácii. Zásady výberu fontov, práce s hierarchiou textu, kerningom a riadkovaním. Vhodné použitie typografie v tlačených aj digitálnych materiáloch. 9. Grafický návrh webovej stránky Princípy návrhu webového rozhrania, UX a UI faktory. Práca s mriežkami, prototypovaním a vizuálnou hierarchiou. Optimalizácia návrhu pre rôzne zariadenia a prístupnosť používateľov. 10. Spracovanie audiovizuálnych záznamov Základy práce so zvukom a videom, vrátane záznamu, úprav a synchronizácie. Výber vhodných formátov, kódovania a kompresných techník. Práca s vizuálnymi efektmi a zlepšovanie kvality záznamu. 11. Práca so softvérovou videostrižňou Úprava videozáznamu pomocou časovej osi, vrstiev, prechodov a efektov. Postprodukčné techniky, farebná korekcia a export do vhodných formátov. Tvorba finálneho audiovizuálneho výstupu pripraveného na publikáciu. 12. 3D modelovanie (spôsoby a možnosti, modelovanie pomocou jednoduchého CAD nástroja) Základy tvorby trojrozmerných objektov a ich štruktúr. Prehľad dostupných modelovacích metód a CAD nástrojov pre začínajúcich používateľov. Príprava modelov pre vizualizáciu, animáciu alebo výrobu. 13. 3D tlač (spôsoby tvorby 3D výstupu, technológie 3D tlače) Proces prípravy modelu pre 3D tlač, výber vhodného formátu a parametrov. Prehľad hlavných technológií 3D tlače (FDM, SLA, SLS) a ich využitie. Praktické aspekty tlače – materiály, postprocessing a typické problémy.

Podmienky na absolvovanie predmetu

Skúška 60% hodnotenia. Je vykonaná formou testu s využitím testovacej aplikácie. Testom sa overuje dosiahnutá úroveň výsledkov vzdelávania A., E., F., G
Cvičenia 40%. Náplňou cvičení je vypracovanie a obhájenie semestrálnej práce, ktorú študenti vypracujú v skupinách. Každá skupina má svojho vedúceho skupiny, ktorého si volia študenti spomedzi seba. Semestrálna práca skupiny je hodnotená ako celok za celú skupinu, pričom hodnotenie členov skupiny a ich podiel na vypracovaní semestrálnej práce je výsledkom dohody skupiny. Hodnotením semestrálnej práce sa hodnotia nasledovné výsledky vzdelávania: B., C., D., E., F., G., H.

Pracovné zaťaženie študenta

Pracovné zaťaženie študenta (v hodinách):
5 kreditov x 26 hodín = 130 hodín
Rozdelenie študijného zaťaženia:
Účasť na seminároch: 26 hodín
Príprava na semináre: 20 hodín
Spracovanie semestrálneho projektu: 52 hodín
Príprava na záverečnú skúšku: 32 hodín

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský

Dátum schválenia: 04.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 06.11.2025

Dátum schválenia: 04.03.2025

Dátum poslednej zmeny: 06.11.2025