Kritické myslenie a argumentácia

Vyučujúci

Zaradený v študijných programoch

Výsledky vzdelávania

Vedomosti:
• Nadobudnutie poznatkov o štruktúre argumentov, argumentácii, debate a debatovaní.
• Pochopenie a poznatky rôznych formátov debaty.
• Prehĺbenie nadobudnutých ekonomických poznatkov a schopnosť s nimi aktívne pracovať a porozumieť rôznym a protichodným názorom.
Zručnosti:
• Študent je schopný si efektívne vyhľadávať akademické zdroje, aktívne s nimi pracovať a vytvárať si na ich základe vlastný úsudok.
• Zlepšenie schopnosti študenta kriticky čítať akademický text a následne o ňom diskutovať.
• Zvýšenie schopnosti písomnej a ústnej argumentácie.
• Študent je schopný oceniť tvrdenia a argumenty iných, no ak sú nesprávne, nemá problém ich na základe vlastných protiargumentov odmietnuť.
• Získanie a zlepšenie viacerých mäkkých zručností: tímová práca, time management, prijímanie a dávanie spätnej väzby, verejný prejav a prezentačné zručnosti.
Kompetencie:
• Študent je schopný použiť vedomosti, zručnosti a osobné, sociálne a/alebo metodologické schopnosti v pracovných alebo študijných situáciách a v odbornom a osobnom rozvoji (napr. pri analýze a hodnotení špecifických verejných politík, návrhu verejných politík, pri argumentácii a debata, pri negociácii v zamestnaní, prezentácii výsledkov, atď.).

Stručná osnova predmetu

Predmet poskytuje úvod do kritického myslenia a argumentácie; a úvod do akademickej debaty a debatovania. Študenti sa naučia všetko podstatné o akademickej debate, vrátane jej prípravy, identifikácie problému, formulácie otázok. Bude im poskytnutý praktický argumentačný tréning, vrátane tipov ako efektívne čítať a ako vyberať relevantné a hodnoverné zdroje, vrátane argumentačného štýlu, konštruktívnych a reakčných rečí, chýb pri argumentovaní, definícií a definičných sporov, počúvania a spätnej väzby. Posledné 2 týždne si študenti v pároch vyskúšajú záverečnú akademickú debatu.
1. Úvod do kritického myslenia a argumentácie; úvod do akademickej debaty a debatovania
2. Identifikácia problému; argumentačný tréning
3. Formulácia otázok; formálne úlohy tímov v debatnom formáte, stavba argumentačnej línie a možné stratégie
4. Kritické myslenie a efektívne čítanie; najčastejšie chyby pri debatovaní
5. Práca so zdrojmi; efektívne vyhľadávanie zdrojov a výskum
6. Fakty a názory; argumentačný štýl, hodnoty v argumentácii
7. Od tvrdenia k argumentu a argumentácii; konštruktívne reči, reakčné reči
8. Chyby pri argumentovaní; záverečné reči, krížové výsluchy
9. Debata a diskusia; definície a definičné spory
10. Počúvanie a spätná väzba; kritérium a hierarchia v debate
11. Záverečná debata I
12. Záverečná debata II

Odporúčaná literatúra

Základná:
1. Paul, Richard and Linda Elder (2019) The Miniature Guide to Critical Thinking Concepts and Tools (Thinker's Guide Library) Eighth Edition. The Foundation for Critical Thinking.
2. Meško, D., Katuščák, D., Findra, J. a kolektív (2013) Akademická príručka. 3. vydanie. Martin: Osveta.
3. Nemčok, M. a kol. (2014): Debatná príručka. Bratislava: Slovenská debatná asociácia.
4. Iľanovská K. a Mačák K. a Kovařík T. (2004): Úvod do britského formátu parlamentnej debaty, Slovenská debatná asociácia.
Odporúčaná:
5. Klamstvá a konšpirácie (2017) N magazín. marec 2017. https://dennikn.sk/718059/prirucka-pre-stredne-skoly-klamstva-a-konspiracie/ https://dennikn.sk/706645/prirucky-pre-skoly-dennikn/
https://a-static.projektn.sk/2017/04/dennikN-prirucka-konspiracie.pdf
6. Kritické myslenie (2017) N magazín. október / 10 2017, ročník 2. https://dennikn.sk/941774/stiahnite-si-prirucku-o-kritickom-mysleni/
7. Hunter, David A. (2014), A Practical Guide to Critical Thinking: Deciding What to Do and Believe, New Jersey: Wiley.
8. Staroňová, Katarína (2011) Vedecké písanie: ako písať akademické a vedecké texty. Martin: Osveta.
9. Harvey-Smith, N. (2011): The Practical Guide to Debating: Worlds Style, New York: International Debate Education Association.
10. Johnson, R. H. a Blair J. A. (2006): Logical Self-Defense, New York: International Debate Education Association.
11. Meany, J. a Shuster K. (2003): On That Point!: An Introduction to Parliamentary Debate, New York: International Debate Education Association.
12. Meany, J. a Shuster K. (2002): Art, Argument and Advocacy: Mastering Parliamentary Debate, New York: International Debate Education Association.
13. Snider, A. C. (2008): The Code of the Debater, New York: International Debate Education Association.
14. Broda-Bahm, K. T., Kempf D., Driscoll, W. J. (2003): Argument & Audience: Presenting Debates in Public Settings, New York: International Debate Education Association.
15. Susedík, P. (2008): Logika pro studenty humanitních oborů, Praha: Vyšehrad.
16. Tindale, C. W. (2007): Fallacies and Argument Appraisal, New York: Cambridge University Press.
17. Walton, D. (2006): Fundamentals of Critical Argumentation, New York: Cambridge University Press.
18. Walton, D. a Reed, C. a Macagno, F. (2008): Argumentation Schemes, New York: Cambridge University Press.
19. Pirie, M. (2006): How to Win Every Argument: The Use and Abuse of Logic, New York: Continuum
Internetové zdroje - www.sda.sk

Podmienky na absolvovanie predmetu

100 % práca:
• 10 % plnenie pravidelných zadaní a aktívna účasť na cvičeniach,
• 10 % prehľad literatúry a osnova k argumentačnej eseji,
• 20 % záverečná debata,
• 60 % argumentačná esej (semestrálna práca),

Pracovné zaťaženie študenta

156 hodín:
• 52 hodín účasť na cvičeniach,
• 52 hodín domácej pravidelnej prípravy na cvičenia a debaty,
• 52 hodín prípravy argumentačnej eseje a prezentácie.

Jazyk, ktorého znalosť je potrebná na absolvovanie predmetu

slovenský jazyk

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 21.12.2021

Dátum schválenia: 10.02.2023

Dátum poslednej zmeny: 21.12.2021